Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 1 november 2013

Av Ulrika Pernler - 1 november 2013 14:57

 


Hej! I morgonkväll så är det stor Halloweenfest i stallet. Uppemot sjuttio läskiga monster inklusive US invaderar anläggningen vid halvsextiden. Jag har i vanlig ordning prickat in ett par timmar WE träning som slutar vid sextiden just den här dagen. Så den sista halvtimmen ingår förutom WE hindren också en test av hur tåliga hästar är för att det springer skelett och häxor i trappen samt hörs spridda skrik från spökrundan. Förra året var det faktiskt inte en enda häst som reagerade och jag tror inte det är några problem  på lördag heller.  Ekipagen får väl kontra med att klä ut sig själva! 


Ett par förslag om fantasin tryter:

   


Personligen tycker jag fåret är läskigast!


Jag kan inte minnas att man firade Halloween när jag var liten. Men jag kanske bara har glömt det. Nu är det en stor grej  och jag tycker det är roligt med saker som ger en anledning att samlas. US ordnar en riktigt läskig spökrunda. Jag tror faktiskt att de blir nästan lika rädda som barnen. Sen brukar de äta mat och godis och leka i ridhuset. 


Ett år sköt barnen upp en tennisboll i taket när de hade brännboll. Den sitter fortfarande kvar däruppe inkilad mellan en bjälke och isoleringen och jag undrar  bara när den tänker tirlla ner. Förmodligen på min lektion och helt säkert i mitt huvud... 


Förra året glömde US ett spöke i ett träd. Det hängde kvar hela november och jag tror min häst blev lika rädd varenda gång jag kom runt just det hörnet på ridvägen. Så i år propsar jag på att varenda spöke plockas ner när festen är över. Möjligtvis kan ni hänga upp en tomte i stället och håll reda på tennisbollarna!


 


Jag fick under gårdagen äran att testsvara på frågorna som ska vara med på tipspromenaden. Lätt som en plätt och jag hade minst alla rätt! (...) Så vill ni ha insidertips, hör av er till mig. 


På söndag är det klubbtävling i dressyr med cirka fyrtio starter. Inbakat i  detta rider ett tiotal ryttare som är med och kämpar om årets KM titel i WE. Dressyrprogrammet är först ut denna helg och den 17:e november rider de Teknik och Speed. WE programmen är roliga att rida. Det är lite ovanliga vägar så man får tänka en del. 


Igår var jag iväg  på WE-träning med Lusen. Vi fick några "hemuppgifter" förra gången och den här gången så kändes flera av hindren betydligt bättre. Jag hade dessutom klippt Lusen för att få en illusion av att han minskat lite i omfång. Det hjälpte tydligen men vikten är fortfarande inte riktigt godkänd. Hmpf... 


I vilket fall så testade vi att rida åttvolt i galopp med galoppombyte och direkt därpå halt och rygga i åtta och till sist ny galoppfattning. Jag fick också öva vidare på att rida samlad galopp runt tunnan medan jag satte ner lansen. Stort för mig som haft en del "styrproblem". Men nu tycker jag äntligen att kroppen börjar lyda hjärnan. 


Till sist fick jag öva en stund på att rida runt tre tunnor med tyglarna i en hand. Där kan jag lätt säga att reflexerna ibland går före förståndet...  Ett av mina mål är att kunna rida alla hindren korrekt på en hand. Det är svårare än man tror att forma hästen med båda tyglarna i samma hand. Små rörelser i handleden, handen lite till vänster för att forma höger, inte vika mig inåt och forma runt innerskänkeln.  Men efter några svängar så började det gå bättre så jag tror att det finns hopp om mig också. Det får bli min hemläxa att öva duktigt till nästa gång. Jag tog faktiskt tag i det redan vid morgonen ridpass. Fem minuter varje dag så!

 

 


 






Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards