Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 17 november 2013

Av Ulrika Pernler - 17 november 2013 19:00

Hej! får jag presentera våra nya klubbmästare i Working Equitation, Guldmedaljör för Juniorer- Sofie Hedström på Munsboro JoeJoe, Guld för seniorer- Mita elebjörk och Lemans E och Silver för seniorer- Marie Pettersson och Stocksjö Piraten. Ni ser dem i tur och ordning på bilden nedan och en och en på bilderna under. Det är Lotta F som varit fotograf.

         

Jag var på plats i stallet strax efter sju i morse för att skriva iordning protokollen inför dagens kombinerade Klubbtävling/ Klubbmästerskap och Pay and Ride i Working Equitation. En liten stund senare kom "hemmaekipagen" för att hjälpa mig att  bygga fram. Det märks att vi haft ett antal WE tävlingar nu för det gick oerhört smidigt att bygga banan och alla vet hur hindren ska se ut och hur det ska markeras med siffror och koner. Allt var färdigbyggt nästan tjugo minuter innan bangången började och det var skönt för då han jag fixa de sista detaljerna i lugn och ro. Ni ve;t lite tidtagarur, miniräknare, underlägg, prisbricka och sånt där småplock.


Första klassen var en LC Teknikbana. Jag får gratulera Ann Charlotte som vann den klassen på ridskolehästen Wilson BoGiBo. Ann Charlotte hade med sig en hel lista med viktiga frågor när jag träffade henne i fredags och tydligen hjälpte det då hon kom ihåg precis allt  som hon skulle på banan. Att vara väl förberedd lönar sig. Dessutom hoppas jag att Ann Charlotte banar väg för fler ridskoleelever att våga delta på WE-tävling! 


Nästa klass var LB som var en av KM klasserna. KM deltagarna red sin dressyrdel för ett par veckor sedan och idag red de Teknikbanan och sedan Speedbanan. Vi delade in KM i en Juniorklass och en Seniorklass. Det var spännande i Juniorklassen och de tävlande låg tätt efter varandra. Sofie Hedström och JoeJoe vann två grensegrar och tog därmed Guld. Julia Törnros och Pearle som har tävlat en del var dock snabbaste ekipage i speeden.


Seniorerna fick välja att rida LB eller LA och så avgjorde vi på procentsatsen. Mita Elebjörk och Lemans E red LA och vann guldet för seniorer. Marie Pettersson och Stocksjö Piraten red också LA och tog Silvret. Det var tajt mellan Marie och Mita då Mita och Lemans tog delsegern i Tekniken och Marie och Piraten vann Speeden. Så det blev poängen från dressyren som avgjorde.


Det kom också ryttare långtifrån och nära för att rida Pay and ride så vi fick ihop ett ordentligt startfält och vi fick dessutom se många fina ritter. Framåt dagen blev det rätt så bra med folk på läktaren också. Dagen avslutades med en Medelsvår klass. Riktigt rolig dag och jag hoppas vi kan skaka fram ett nytt datum snart igen och att ännu fler vågar testa WE.


Banan fick stå kvar och jag sprang ut i fikarummet och köpte lite dricka och en chokladbit. Lunch när den är som bäst!... För direkt efter tävlingen så höll jag WE- träning för några av våra instruktörer. Fem stycken till häst och någon till fots. Vi övade runt en och en halv timme på de olika hindren. Dels för att vänja ett par av våra yngre hästar men mest för att det är så viktigt att vi ridlärare själva provar på de övningar som vi lär ut till våra elever. Uppe på hästryggen känner man som bäst vad som fungerar och vad som är svårt.


Efter detta så klämde jag den andra delen av min chokladkaka (middagsdelen...) och sedan åkte jag vidare till en anläggning i närheten och höll WE träningar för tio ekipage till. Packade in de sista hinderdelarna i min bil tjugo över sex och rullade hemåt mot en väldigt mjuk och skön soffa. Där sitter jag än och det är väldigt bekvämt! Jag tycker nog att jag är värd att sitta här en lång stund efter idag. Just nu är jag faktiskt tveksam till om jag någonsin tar mig härifrån...  ;) Kan dessutom meddela att jag har ätit en riktig middag bestående av nyttig och äkta mat till skillnad från var jag åt till lunch och mellanmål.

 

I morgon är det måndag och ny vecka. Tyvärr kommer veckan börja lite tråkigt på ridskolan. Vår fina och omtyckta ridskolehäst Uniek lämnar oss på förmiddagen. Vi har lagt stora resurser under en lång tid på att rehabilitera och få honom frisk. Men nu finns det tyvärr inget mer vi kan göra. Jag vet att ni är många som kommer att sakna honom och det gör förstås vi ridlärare också.

 


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards