Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 mars 2008

Av Ulrika Pernler - 12 mars 2008 16:30

Hej! Nu har åtminstone Emilie hoppat på utmaningen och lovat att skriva några slogans till Christer Sjögrens fördel.

Jag har tänkt mycket på den där snygga rosa T-shirten. Den går inte att få ur tankarna. För säkerhets skull bombarderade jag Rix Fm med några extra slogans idag. Här kommer dom så ni får lite inspiration att skriva något eget:


Christer är nu Sveriges hopp

Svenska flaggan går i topp

I love Europe årets sång

trallar jag på dagen lång

Se nu till att skicka Christer

Annars tror jag hjärtat brister


Jag tyckte den blev sådär... så jag skrev en till...


I love Europe toppenpop

skickar Sverige klart i topp

Om alla röstar lördag kväll

Vinner Christer med en skräll

Glöm ej då att lyfta luren

Ingen vinner rent på turen


Sen kom jag och tänka på den där tröjan igen. Så jag skrev en ren tiggarslogan...


Christer Sjögren så dansant

även för en som blir tant

Tröjan som ni lottar ut

ser så himla läcker ut

Rosa och med Christer på

Oh, den önskar jag mig så...


Jag hoppas ni är fler som hoppar på utmaningen. Vi får se vem som blir först med att bära den där åtråvärda T-shirten i stallet. Länken till sidan där man tävlar är www.christertillbelgrad.nu

Det är helt klart värt att vara med och tävla. För ett par år sedan skrev jag några slogans om Scooby Doo. Då vann jag elva illgröna T-shirts. Såna där som Shaggy har i filmen. Mycket snygga!!! En annan gång vann jag tusen blöjor. Som tur var hade jag små barn då så jag fick användning för dom. Man får kolla av lite vad man vinner. Jag menar det är ju inte värt att vinna tjugofem kilo lax om man inte gillar fisk.

Gabbi var lite orolig att ni elever inte skulle veta i fall jag menar allvar eller inte. -Ingen fara, svarade jag, alla känner mig.

Så när jag kom till stallet i går kväll var det första jag möttes av en undrande UPK:are som ställde precis ovanstående fråga.

Jag tänker inte svara...

Av Ulrika Pernler - 12 mars 2008 09:52

Hej! Som ni säkert har sett så har Sorbits ett blått bandage på ena bakbenet. Det beror på att han råkade trampa i ett hinder på senaste klubbtävlingen och i samband med det så slog han sig på en sena som heter gaffelbandet.

Han fick en liten blödning på senan och får nu vila i ett par veckor. Han är ohalt och tycker att det är väldigt orättvist att se sina kompisar springa runt i hagen och busa.

Att bli lite extra omskött och ha bandage tycker han dock känns bra. När han får tråkigt passar han på att retas lite med sina boxgrannar. Det livar ändå upp stämningen något!


En annan häst som har vilat ett tag nu är Barichello. Han fick också oturligt nog en mindre skada på en sena som heter djupa böjsenan. Förmodligen efter att ha vrickat sig lite antingen i hagen eller vid ridning.

En senskada kan vara svår att upptäcka eftersom det inte behöver bli några stora svullnader som man ser med ögat. Vid senskador är det väkldigt viktigt att man konsulterar veterinär och det gjorde vi förstås ned det samma.

Den första som tittade på Barichellos ben var vår ”stallveterinär” Peter Franzén som är mycket skicklig och har lång erfarenhet. Han konstaterade en eventuell senskada och remitterade oss vidare till ATG kliniken i Täby.

Där ultraljudades senan och den lilla skadan upptäcktes. Barichello blev satt på vila och antiinflammatorisk medicin.

Eftersom skadan inte var så stor så blev prognosen för tillfrisknandet väldigt god. Vi har sedan detta hände varit inne på Täbykliniken två gånger till för att kolla av läkningen med ultraljud och det har sett allt bättre ut.

För någon månad sedan fick rehabiliteringen ta sin början. Det är viktigt att ta det lugnt eftersom senan ska hålla för belastning. Samtidigt är det viktigt att röra på Barichello lite lagom för att inte senan ska bli hård och oelastisk.

Vi fick en utförlig rehabiliteringsplan.

Den första tiden bestod detta av dagliga promenader. Efter det sista besöket på kliniken fick vi ordinationen att börja skritta honom uppsuttet. Första veckan fick han skritta fem minuter om dagen och sedan har vi utökat med fem minuter per vecka. Efter cirka sex veckor är det meningen att han ska kunna gå ett lätt pass i skritt och trav.

På nätterna har ni kanske sett att Barichello fått använda Back on Track skydd som hjälper honom med läkningen av senan. Dessa skydd ökar blodgenomströmningen samtidigt som de värmer och lindrar. Det är veterinären på Täbykliniken som ordinerat honom dessa skydd.

Back on Track skydden finns för både djur och människor. J O Walldner är t ex en av många idrottsmän som använder skydden.

Det känns skönt att Barichello snart är igång och kan börja jobba som ridskolehäst igen. Han är en sån mysig häst och det är många elever som längtar efter honom på lektionerna!


Ps. Angående melodifestivalinlägget igår. Har ni skrivit någon egen slogan ännu? 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards