Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 2 november 2009

Av Ulrika Pernler - 2 november 2009 12:52

Hej! 1987 köpte ridskolan in en femårig ponny vid namn Ekens Neuthron. Han var en renrasig New forest av den gamla stammen och född på Ekens New Forest stuteri utanför Uppsala. Då visste vi inte att den lilla fina fuxen med bläs skulle bli kvar hos oss på ridskolan tills han var runt tjugo år gammal.

  

Neuthron var en sådan där häst som man aldrig kommer att glömma! Han hade många olika specialiteter och ett stor register som han körde med. I grund och botten berodde det nog på att han var en ovanligt klok liten häst som ville att det skulle hända saker och när det inte hände fick man liksom roa sig själv!


Som femåring var Neuthron full av bus precis som det ska vara. Trots sin rondör så kunde han bralla ordentligt och vi var många som fick oss en luftfärd under hans utbildningstid. När han gick in i  lektionsverksamheten så hade han lugnat sig betydligt. En egenhet behöll han dock under hela sin tid hos oss och det var sin rutin vid uppsittningen inför lektion. Om inte ryttaren började skritta direkt efter att den suttit upp så kastade han helt enkelt av denne. Vi är rätt så många som fått sitta i spånet bredvid den röda lilla ponnyn som tittade på oss med spetsade öron och en uppsluppen min! :)


En annan sak som Neuthron höll fast vi var i vilken ordning han skulle gå in från hagen. Då de övriga ridskolehästarna stod utanför dörren i en lång rad för att komma in och äta lunch så kröp Neuthron helt enkelt under staketet och så sprang han och öppnade en av de andra stalldörrarna. När övriga hästar började tas in hade han redan ställt sig i sin spilta och börjat äta. Detta var han mäkta nöjd över!


Som tävlingshäst var Neuthron outstanding. Han tävlade division I i både hoppning och dressyr. Dressyren belv hans paradgren när han var äldre och flera av oss som är instruktörer i dag har ridit och tävlat honom under ponnytiden.


Efter nästan femton års arbete på ridskolan beslutade vi oss för att det var dags för Neuthron att gå i "pension". Inte för att han verkade berörd av sin ålder utan mer för att han skulle få göra något annat.


Det var med stor saknad som vi lät honom flytta från oss och börja ett annat liv!


Under åren som gått sedan han såldes så har det kommit spridda raporter om hans framfart men nu har det varit tyst ett tag. Till i förra veckan... Då fick jag nämligen ett mail från Elisa. Ett mail som gjorde mig glad. Se här bara ;


Jag hade Ekens Neuthron först som sköthäst, sedan köpte jag honom av ägaren som köpte honom från er direkt tror jag.
Han var den absolut mest envisa ponny man kan tänka sig!!! I 
 början när jag red honom kunde jag knappt lämna stallbacken ensam på honom... han totalt vägrade gå,, men efter många om och men och en
massa tålamod så gick det bra...
Han testade mig MYCKEToch mest hela tiden när jag red honom och orutinerad men hästtokig som jag då var så gav jag mig inte haha. Han kas
tade av mig minst 2 gånger varje gång jag red och stack hem till stallet så det var ett flertalet gånger jag svor över den ponnyn, men det har jag honom att tacka för idag för ingen häst eller ponny har lärt mig så OTROLIGT mycket som den här killen gjorde och jag älskade honom skyhögt trots att jag ofta hade ont någonstans tack vare honom :)


Han öppnade mina ögon för dressyren och hur underbart det är att utvecklas ihop med sin häst och han var en supergo lärare som trots sin höga ålder var mer som 5 år i sättet än 20år.


Vi hade långa härliga promenader i skogarna med fikapauser där vi sadlade av och hästarna fick beta medans vi åt matsäck och neutron var en så härlig kille för han skulle vara med och äta kladdkaka och dricka saft :)
Han älskade glass och gnäggade varje gång man hade godsaker och inte han fick något.

Hur som helst, han var den bästa läraren för mig och jag skulle aldrig i mitt liv kunna ersätta honom med någon annan häst eller ponny för jag tror inte att någon annan skulle kunna ha lärt mig allt det han gjorde under de åren jag hade honom.


Vet inte var han är nu eller hur man mår om han ens lever idag men med den envisa vilja han hade så skulle det inte förvåna mig det minsta. :)


Några vänner till mig fick veta att jag hade Neuthron och de sa, LYCKA TILL! han kastar av allt som sätter foten i stigbygeln, och det gjorde han också, men jag vann hans förtroende och till slut kunde bara jag rida honom och han var min bästa fyrfota vän.


Har mycket minnen med den ponnyn och jag tänker ofta på honom och hoppas att han har det bra var han än är...
 
Ville bara dela med mig av det här för han gjorde ett starkt intryck på mig och jag, som säkert många andra som har varit omkring eller ridit honom, kommer aldrig att glömma den här fina envisa, gamla fux med vita "ögonbryn" Ekens Neuthron
 
Med vänlig hälsning
Elisa Palomäki, Alunda


Tack snälla Elisa för rapporten! Man blir varm i hjärtat. Jag är fullständigt säker på att Neuthron lever än i dag och att han har humorn i behåll. Till hundra procent!


Här nedan en bild på Neuthron som föl. Bilden är Carola Karlssons. Hon kände Neuthron redan som föl !

  

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards