Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 24 november 2009

Av Ulrika Pernler - 24 november 2009 15:52

  

Hej! Igår rullade Whisper fast i spiltan. Igen… Han har nämligen gjort det en gång tidigare i sitt liv. Denna gång var det samma visa. En dåligt planerad rullning gjorde att han hamnade för nära väggen och sedan låg han där som en saccosäck i motlut.


Precis som förra gången det hände så lade han sig bara helt passivt och väntade på att allt skulle lösa sig av sig självt. Turligt nog så var det mitt under lektionstid så hjälpen var nära!


Therese la linor runt hans bakben och jag tog tag i svansen. Sedan drog vi honom en bit åt sidan. Det är tungt med hästar och vi blev rätt så röda i ansiktet…


Planen fungerade i alla fall och Whisper kunde ställa sig upp. De andra hästarna i stallet hejade på och gnäggade när de såg att han stod på rätt köl igen.


Det är väldigt sällan vi får hjälpa ”kantrade” hästar men det händer. Under mina drygt trettio hästår har jag varit med och dragit loss många hästar.


Gabbi hade en gång en häst som hette Pasolini. Han kan inte ha varit värst smart när det kom till att rulla sig (men säg inte till Gabbi att jag skrev det…) Han lade sig fast i boxen väldigt ofta.

Han älskade att rulla sig men saknade anlag för att planera rullningarna. Vi försökte med allt möjlig för att undvika katastrofen. Vi lade vallar av halm mot väggarna och vi köpte överrullningsgjordar för många dyra slantar. Men han fastnade lika fullt.

Vi fick alltid loss honom dock och vi fick också lära oss många olika tekniker för att vända på en 600-kilos häst.


Nedan har jag listat några av mina tips den dag du kommer till stallet och hittar din häst med magen i vädret:


  • Gå inte in till hästen! För att komma loss måste nämligen hästen sparka och ta i och då gör man bäst i att hålla sig undan. Annars kan det gå riktigt tokigt! Vi har tillverkat en kniv med sågtandat blad som sitter på ett skaft. Detta kan man sticka in till hästen och ta av grimskaftet med ifall hästen som fastnat står i en spilta. I box så är ju hästen lös.  
  • Ta det lugnt så att du inte stressar hästen i onödan. Ingenting blir bättre av stressade människor höga röster och viftande armar. Titta först över situationen och bedöm läget innan du bestämmer hur du ska gå tillväga.
  • Oftast går det bra om man tar några longerlinor, några starka ridtjejer och har en välutarbetad plan. Har hästen bara tillräckligt med strö i boxen/spiltan så glider den fint på underlaget när man flyttar den. Var mycket försiktig när du ska lägga linorna runt hästen. Utsätt dig inte för onödiga risker!
  • Det brukar räcka att hästen får några decimeter tillgodo så kan den sparka sig fri från väggen. Det bästa är om hästen själv hjälper till att komma loss genom att sparka och trycka sig från väggen. Det brakar och smäller när hästen tar sig upp!
  • I det värsta scenariot så får man helt enkelt ringa till brandkåren. De är utbildade för sådana situationer och gör många hjältemodiga insatser för djur i nöd varje år. Jag har aldrig varit med om att behöva ringa brandkåren men jag vet folk som har gjort det.


Tidigare i år så rullade min egen häst fast i boxen. Han älskar också att rulla sig och för det mesta går det som smort. Men den här gången la han sig för nära väggen och fastnade på rygg med benen i vädret.


En elev kom till mig och sa att min häst låg så konstigt när han sov och jag gick för att se efter. Då han hade fastnat rakt på rygg (han har en mycket bred och platt sådan) så var det rätt så enkelt för mig att vända honom för egen maskin.


En longerlina runt benen bara och så tog jag spjärn mot boxväggen utanför och drog. Han landade på sidan med en dov duns. Sedan skuttade han snabbt upp, ruskade på sig och tittade sig omkring. ”Var det någon som såg?”


Som sagt är det ovanligt att hästar rullar fast i boxen men det händer. Kom ihåg att alltid ha respekt för hästarna. De är stora och starka djur! Är du osäker på situationen så är det bättre att kalla på hjälp!


Titta in på US-bloggen förresten! http://ponnyklubben.bloggplatsen.se/ 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards