Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2013

Ha ryktborsten i högsta hugg!

Av Ulrika Pernler - 15 oktober 2013 15:46

  

Hej! Just nu byggs det för fullt på det nya området Lindbacken som kommer att angränsa precis till ridskolans marker. Ni har säkert både sett och hört det när ni varit i stallet hos oss. Det blir flera hundra bostäder som byggs under ett antal år framöver. Tyvärr fick ju våra stora fina sommarbeten stryka på foten till förmån för husen. Men som tur är så har vi kunnat behålla våra ursprungliga marker och hästarna kan fortfarande både gå ute i stora flockar plus att vi har marker kvar så att de kan gå ute dygnet runt på sommarhalvåret. 


När hästar få gå i flock så har de möjlighet att fungera just så som hästar ska göra. Förutom att vifta flugor åt varandra och klia varandra med tänderna så leker de också förvånansvärt mycket. Man skulle ju kunna tro att de unga hästarna hade större behov av lek men de äldre hästarna hänger också gärna med på skoj. 


De springer, skuttar och vänder och utövar gärna låtsasfajter mot varandra. Då hästarna har lekt färdigt i hagen så sköter de sig exemplariskt när de är tillsammans i ridhuset. Ibland tänker jag att de nästan är för snälla. Speciellt kan jag känna det då man står inför en grupp och förklarar varför det är så viktigt att hålla avstånd för att hästarna inte ska sparka eller bita varandra. Eleverna kan ha ridit många år men aldrig fått se det hända. 


Hästar som leker kan ta i ordentligt. Speciellt med tänderna. De gör låtsasutfall och ibland får de tag i lite hud på den andra hästen. Så emellanåt kommer nån häst in med lite hudskav på halsen. Då kan jag ofta få en fråga om hästen är utsatt för "mobbing" av de andra hästarna. Men jag brukar förklara att det säkert varit lek i hagen och att hästen har många kompisar. Faktum är att när man har så stora flockar så förekommer det nästan inte att någon häst blir utanför. Ser vi att någon häst inte riktigt passar i flocken så brukar den få byta till en annan hage med andra kompisar.  Däremot ser man att hästarna har olika behov av hur de vill tillbringa sin dag i hagen. Ibland går en åt sidan somnar och solar en stund medan ett annat gäng far omkring som skållade råttor och några andra står och käkar i en höhäck. 


Med tillräckligt stora hagar finns det valmöjlighet. 

     

Under sommarbetet när hästarna går ute dygnet runt så kollas de noga så att inga sår uppkommer. Sår tar gärna en annan vändning på sommaren när det är varmt och bakterier trivs. dessutom gör insketer att såren har svårt att läka. 


Den här sommaren var vi fullständigt förskonade från sår på hästarna. Trots att de var fyrtio stycken som gick ute tillsammans dygnet runt och vädret var väldigt varmt. Jag har aldrig varit med om en sommar med så lite insekter som i år och jag tror det gjorde mycket för att hålla små sår i schack. 


Därför fick vi förmodligen vår dos av sår den här veckan istället. Igår blev det "sjukstuga" i stallet. På PimPim upptäckte vi en förtjockning på ena frambenet i torsdags så honom lindade vi med Zinkbandage och lät vila över helgen. Eftersom förtjockningen kvarstod på måndagen så fick vår husveterinär göra ett besök. Ett litet bråck på kotsenskidan blev veterinärens bedömning och vi bestämde att vi skulle ta en tur till kliniken för att kolla det ordentligt idag tisdag. 


Så imorse klev Pim Pim på trailern och åkte på utflykt. Efter ett par timmar var han hemma igen. Bedömningen visade sig  vara riktig. Ingen hälta och vi ska inte göra något åt skadan eftersom den läker av sig självt. Så PimPim är alldeles snart "på banan" igen. Toppen! 


Som om inte det var nog så tyckte stallpersonalen att Barichello såg en aning stel ut när han skulle gå ut i hagen och vid närmare koll så hittades en svullnad på insidan av ett bakben. Men inget sår, vilket var mysko. Barre klämdes igenom lite till och så hittade vi ännu ett par svullnader som kallas "ödem". Ett på vardera skinka. Så han fick stå i en sjukhage under förmiddagen med regelbunden koll. Mitt på dagen hade han fått ett par "ödem" på ryggen också. Så då fick det ju bli koll av honom också då veterinären kom. Både veterinären och vi kliade oss i huvudet. Lymfangit (inflammation) eller allergisk reaktion... Efter lite betänketid så sattes behandling in och Barichello var piggare redan på kvällen och idag var han mycket bättre. Sådana reaktioner kan vara svåra att hitta orsaken till. Jag har varit medom hästar som reagerat på t ex getingstick. 


I vilket fall tycker man att det var nog med sjuklingar på en och samma dag. Men inte då. På kvällen när Hanna och jag skulle ha lektion så ropade Hanna från sin sida av manegen att hon behövde ta ut en halt häst, "Killen".  Så Hanna bytte häst och när vi haft klart lektionerna så blev det en koll av honom och jag hittade ett centimeterstort sår med svullnad på insidan av ena bakbenet. Så då fick hästarna vänta lite på kvällshöet medan jag gjorde rent såret och lade ett spritbandage för att dra ur bakterier över natten. 


I morse hade svullnaden minskat med hälften så han reder sig nog om vi håller rent och sköter om såret. Han har ju levt på hedarna på Irland under sin uppväxt och då brukar man vara härdad vad det gäller sår och tålighet för bakterier. 


Hur som helst så hittade vi inget mer den dagen och om man ska se d et positivt så var det "bra" sår och skador med kortvarig behandlingstid. Men man kan väl säga att vi tog igen för den sårfria sommaren på en och samma dag :) 


När jag ändå är inne på sår och hästskötsel så vill jag bara slå ett slag för att man tar sig tid att rykta sin häst extra väl under lerperioden. Om hästarna går med smuts i hårremmen och man lägger på en sadel ovanpå så kan det bli hudinflammationer som i sin tur orsakar knölar i sadelläget och i förlängningen kan sådana knölar bli riktigt besvärliga för hästen. 


Så veckans visdomsord: Ha ryktborsten i högsta hugg!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards