Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 14 november 2010

Av Ulrika Pernler - 14 november 2010 15:46

Hej! Varje vardagsmorgon runt 06.30 puttrar Kenneth runt i ridhuset sittandes i traktorn med harven bakpå. Han kör och svänger i ett mönster över ridhusbotten för att komma åt alla vinklar och vrår där en häst har varit och trampat med sina hovar. Fram och tillbaka och runt och jag vet att han lyssnar på AC/DC i hörlurarna för han gillar hårdrock!


Varje morgon strax efter sju är ridhusbotten sådär mjukt fluffig och alla spår efter hästar från dagen före är bortsuddade. Jag brukar ofta rida då på morgonen för att tiden passar mig och för att jag tycker om att starta dagen på hästryggen.


Så en morgon funderade jag på hur många varv det egentligen springs i vårt ridhus varje dag? På en ridskola av vår kaliber med fyrtio ridskolehästar, minst tio uppstallade hästar och många som kommer utifrån och lånar ridhuset för att göra sitt träningspass.


Hur många varv?


Gabbi och jag skrev en bok- Tio i manegen- och namnet syftar på antalet elever till häst under en ridlektion. Men i vår stora manege har vi ofta två lektioner parallellt under de attraktiva tiderna så den kanske skulle ha hetat tjugo i manegen.


Jag började räkna...


1 varv i skritt på 20x40 banan tog ungefär 1 minut

Jag räknade på en fyrtiofemminuterslektion 15 minuter i skritt med framridning, avskrittning och pauser under passet. Det skulle göra 15 varv i skritt på ett ridpass.


1  varv i trav tog ungefär 40 sekunder. Jag räknade med 20 minuter i trav vilket skulle göra 30 varv i trav på ett ridpass.


1 varv i galopp tog ungefär 30 sekunder. 10 minuter galopp gjorde 17 varv på halv manege på ett ridpass.


Hänger ni med?


Så visste jag nu att man rider någonstans runt 62 varv på en lektion. Fast det är klart helt exakt är det ju inte för ibland rider man en volt och sådär och ibland lite mer i trav eller skritt... Nåja... ungefär.


En häst 62 varv.


Men hur många hästar är det till exempel på en vanlig lördag i UPK:s manege då?

Jag räknade igen. Elva lektionspass på en lördag och så privatryttarna som också vill rida inomhus den här årstiden.


Det blev... få se nu... ja, runt 137 hästar som vardera skulle göra 62  varv.

137x62 ...

Åttatusenfyrahundranittiofyra varv på 20x40 bana.


Oj, tänkte jag! Oj!


Jamen inte undra på att Kenneth måste sitta där igen nästa vardagsmorgon och köra traktorn. Åttatusenfyrahundranittiofyra varv på en enda dag! Jag tror inte det är många ridhus som klår det!


Det är nog tur och väldigt viktigt att vi alla hjälps åt att kratta spåret efter lektionerna! Så vi håller efter vår manege och våra hästar i trim. Och så är det en himla tur att vi har Kenneth! Även om han lyssnar på AC/DC!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards