Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 4 november 2010

Av Ulrika Pernler - 4 november 2010 14:40

  

Hej! Jag är en dressyrtant. Det har jag varit större delen av mitt ryttarliv. Inte för att jag inte gillar att hoppa. Jag tycker att hoppning är jättekul och jag har hoppat en hel del i mina dar, både med och utan häst. Men det är bara det att jag tycker att dressyr är ännu roligare.


Om man är en dressyrtant så måste man ha minst ett par pärlörhängen i sin ägo. Det har jag förstås.


Nu är saken den att det tyvärr har blivit modernt att ha pärlörhängen  och på senare tid så har var och varannan person ett par stora pärlor i örsnibbarna. Mest tjejer dock. Det har snott lite fokus från oss dressyrtanter tycker jag i och med att vårat viktigaste kännetecken liksom har suddats ut.


Därför får dressyrtanterna ta till nya knep för att behålla sin identitet. Vi har börjat "blinga"! Vi klär både hästarna och oss själva i glasstrass eller ännu hellre äkta Swarovskikristaller. Oj så vi glittrar!


Nu var det egentligen inte alls det jag ville berätta... Utan jag ville delge er ett utdrag ur en artikel som jag läste och som handlar om dressyrryttare. Fast det är minst lika intressant flör en hoppryttare eller hobbyryttaren.


Jag hittade den på www.hippson.se och överskriften var; Mental träning ökar dressyrpocenten!


Artikeln berättar om en grupp dressyrryttare som fick genomgå en sex veckor lång kurs i mental träning och hur dom efter det ökade sina tävlingsresultat med flera procent.


Ryttarna i studien fick genomföra två tävlingar på sin vanliga nivå innan kursen i mental träning; sex till åtta veckor innan samt precis innan kursen. På så sätt fanns resultat att jämföra med. Direkt efter kursen genomförde de en tredje tävling.

 

Det var ingen större skillnad i resultat mellan de två första tävlingarna, medelprocenten låg runt 59 procent. Däremot kunde man se en klar förbättring till tävlingen efter kursen, då medelresultatet var 62 procent.


- De här resultaten visar att det kan göra stor skillnad om tränaren även lägger tid på att utveckla den mentala biten hos ryttaren.  En ökad mental säkerhet i det vi gör förbättrar också kommunikationen med hästen. När vi kan vara mer avspända och koncentrerade är vi också mer mottagliga för hästens signaler.

Som av en händelse så är ämnet för föreläsning nummer två i vår serie "Människan och Hästen" just Mental träning eller Idrottspsykologi. Föreläsare är Mats Wallsbeck som är idrottspsykologisk rådgivare år Upplands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna.Föreläsningen äger rum den 24 november med början klockan 18.00


En inbjudan finns här: http://www.uppsalaponnyklubb.se/forelasningarmentaltr.pdf

och alla är naturligtvis välkomna, pärlörhängen eller inte!


Hoppas vi ses!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards