Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 24 september 2007

Refererat från helgen

Av Ulrika Pernler - 24 september 2007 08:07

Hej! Så var en späckad tävlingshelg över. Vid lagtävlingen i Tierp i lördags kom vi på tredje plats. I laget red Sofia Bruun- Chabrol E, Anna Wärvik- Kalle E, Emelie Widenberg- Luky Flower och Therese Blom- Upside Down. Tillsammans med förstaplatsen den första omgången ligger laget kvar på första plats i serien. Starkt jobbat. Det var ju lagtävling härhemma också. Hästryttarna red sin andra omgång i division II. Första gången kom laget på en tredje plats. Dilemmat i år är att vi saknar en juniorryttare. Med en junior räknas poängen upp med en viss procent. Lagklassen rids i regional LA så man kan inte slänga in vem som helst. Hur som helst så kämpade ryttarna på. Allra bäst för dagen gick det för Sara Husén och Lola E som gjorde två jättefina ritter. Varav den första ritten gav dem segern. Emilie Wass och Karin är också ett jämnt och säkert ekipage. Emilie var placerad som fyra i första klassen och som sjua i lagklassen. I laget red också Helene Rick på Canabina en jämn och fin ritt samt Anette Simson på sin unga häst Rioja som gjorde sin fjärde start någonsin. Laget slutade på en fjärde plats. På söndagen var ponnyerna iväg och tävlade i Tierp. Flera av ridskolans hästar fanns på plats. Våra yngre hästar har nu hunnit med att tävla litegrand och det har gått jättebra. Det roligaste är att de är så okomplicerade att ha med sig på tävling vad det gäller lastning och hantering. Att ridskolehästarna får åka på tävling ibland är en win-win situation. Hästarna får en bra utbildning vilket gagnar ridskolans elever, de får också ett roligt miljöombyte, ryttarna får möjligheten att tävla trots att de inte har egen häst och våra äldre elever stannar kvar på ridskolan eftersom de kan fortsätta utvecklas.

Själv var jag ute och luftade min unghäst Ronaldhino. Det var första gången han såg en tävlingsplats så det var naturligtvis väldigt spännande. Massor av nya intryck. Man vet aldrig hur det kommer att fungera på tävling med den unga hästen. En del blir så tagna av resan att de inte orkar prestera någonting alls. En del blir okontaktbara och bara busar runt. Ronaldhino var spänd men tyckte det var ganska roligt. När vi kom in på banan så tittade han knappt på staketen fastän han aldrig sett deressyrstaket förr. Däremot så var det en häst på parkeringen som gnäggade precis i början på programmet så då var han naturligtvis tvungen att svara. Sedan turades han och den andra hästen om att gnägga till varandra genom hela ritten. Det blev väldigt svårt att gå och gnägga samtidigt så man kan säga att programmet blev lite ojämnt... Poängen svävade mellan sjuor och tvåor. På sjuorna stod "bra bjudning" och på tvåorna stod "hästen hoppar upp och ner". I det stora hela så skötte han sig jättefint, över förväntan eftersom han kan vara rejält busig även på hemmaplan. Hela familjen var mycket nöjda med debuten.

Ps. Fick höra att mitt inlägg om markkänningar var lite skrytsamt. Det var meningen också... :)

 
 
Ingen bild

Johanna

24 september 2007 17:10

Du har en väldigt fin häst har alltid undrat vem som äger Ronaldhino :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards