Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 16 oktober 2008

Av Ulrika Pernler - 16 oktober 2008 13:07

Köra huvudet i sanden har man ju hört talas om. Gracie stack huvudet i ett träd. Foto: ALL OVER PRESS  


Hästen Gracie fastnade - i ett träd 

Nej, det var visst inget spännande - bara ett helt vanligt träd. Det upptäckte hästen Gracie för sent och fastnade med huvudet i stammen. Dramat slutade med att hon fick skäras loss med motorsåg.

 

Det var när Jason Harschberger hörde konstiga ljud från sin häst Gracie som han möttes av den bisarra synen. På en kulle bakom hans hus i West Virginia hade Gracie kört in huvudet i en stor trädstam - och fastnat. Jason såg ingen annan utväg än att offra trädet och lyckades till sist skära loss Gracie med en motorsåg. Förutom några småsår klarade sig Gracie från skador. Hon har nu återförenats med sin ägare - och har troligtvis lärt sig en läxa för livet.

Ovanstående artikel fanns idag att läsa på www.expressen.se under temat husdjur. Jag fick tipset av min mycket uppmärksamma kusin som alltid värnar om djurens bästa.  Däremot vet jag inte om Expressens husdjurssida värnar om djurens bästa eller om det bara är en sida för lyteskomik. Rolig är den i alla fall. Fast det är ju min personliga åsikt!


Jag fick ett mail från Maria också som hade hittat ett intressant inlägg om dressyr på http://www.hippson.se/blogs/havrepappa/index.htm . Jag läste det, skrattade och insåg att jag lärde mig mycket om dressyr på de raderna.


Dressyrens fikonspråk

Jag är nu efter redo, efter långa och ingående studier av dressyrtävlingar, att försöka mig på att förklara några av alla de ord på olika rörelser som hästen och dess ryttare förväntas utföra under tävling.

 

Halt skall uttalas "hallt" och har ingenting med, det i svenskan så vanliga, ordet för ett glatt underlag att göra.  I lägre klasser så betyder det att häst och ryttare skall stå absolut stilla i typ 7 sekunder. Hästen skall stå på alla 4 benen, om nu inte hästen är halt, men då blandar vi in en tredje betydelse av samma ord, och kommer att därmed att komplicera detta väl mycket... I högre klasser inom dressyren betyder ordet förmodligen något helt annat, som jag inte känner till, eftersom hästarna kan steppa runt halva banan men ändå anses godkända i momentet "halt".

 

Skänkelvikning är ett fullständigt obegripligt ord. Betydelsen av ordet är att hästen korsar benen och går i sidled över banan, så långt är jag med... men ordet, hur i herrans namn skall man kunna tolka det? En skänkel är något obegripligt i sig som har med ryttarens ben att göra, och för att ytterligare komplicera det hela så skall hästen vara rak i en skänkelvikning. Att vika är att böja något mycket? Snacka om fikonspråk.

 

Serpentiner används normalt på barnkalas, och består av papper som är rullat till en rulle. När man drar ut den så blir det till en lång pappersskruv. Skruv är dock inte rätt benämning på de vågrörelser över banan som rörelsen faktiskt innebär, utan det heter serpentin.

 

Volt är återigen ett väldigt svårtytt ord med många betydelser där ingen känd betydelse tycks passa in på hur rörelsen ser ut på en dressyrbana... Rätt ord i sammanhanget borde ha varit "cirkel" med olika stor diameter. Volt är antingen en benämning på en strömstyrka eller när någon snurrar runt i luften. En sådan volt hade varit riktigt häftigt att se på dressyrbanan, men cirklar är väl sådär kul...

 

Bakdelsvändning är precis tvärtemot vad det låter. Bakdelen står i princip stilla medan framdelen på hästen vänds runt i en halvcirkel.  Rätt ord borde alltså i själva verket vara framdelsvändning för att beskriva rörelsen på bästa sätt. Bakdelsvändning skulle även kunna passa bra i sängen vid vissa aktiviteter, men det lämnar jag åt er att fundera vidare över.

 

Som ni säkert har märkt (efter att ha läst så här långt) så är ingenting på en dressyrtävling vad det låter som att det skulle vara. Jag tror helt enkelt att det hela är komplott för att försvåra för utomstående att förstå vad det hela handlar om. Det man inte förstår blir ju så mycket mer spännande och komplicerat.

 

Jag vet inte vad hästfolket skall ta sig till nu när jag avslöjar vad deras mystiska namn på olika rörelser egentligen betyder, mitt förslag är att man börjar skriva alla dressyrprotokoll på rövarspråket...

 

Det finns fler roliga inlägg på den dagboken vill jag lova.


Tack till uppmärksamma bekanta för tipsen! Tur att man kan ”sno” andras inlägg när man är för sjuk för att hitta på något eget… Fast det får väl gå under gratisreklam!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards