Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av Ulrika Pernler - 3 oktober 2009 17:39

Hej! Man blir inte rik av att tävla i ridning. Man blir inte rik!


Man blir fattig...


Om man slår ut sina hästkostnader på ett år så kostar en häst uppstallad i närheten av en medelstor stad ungefär 120-150 kronor om dagen. Då är inräknat stallplats, försäkring och vaccinationer. Man måse också ha en licens för att tävla. Hästlicensen löser man lyckligtvis endast en gång under hästens liv och då kostar den om jag inte mins fel runt 950 kronor. Vi ryttare måste däremot lösa licens varje år. En licens för regional tävling och uppåt kostar 900 kronor per år.


Sedan kostar det naturligtvis att starta i tävlingen. En startavgift för en regioal dressyrklass ligger på 200-250 kronor per klass.


Har man nu kommit så långt att man har en egen häst, har löst licenserna och betalat sin anmälningsavgift och bensin, transport och lite annat så förstår ni att man är fattig.


Det är då! tänker ni... Det är då man hoppas på att vinna och håva in storkovan! Köpa ny sadel, ny transport eller varför inte åka på en solresa för prispengarna.


Det gör man inte! Har man sån tur att man kommer i mål som en av dagens bästa ekipage så kan det ibland hända att man vinner en liten slant. Två- trehundrakronor si så där.

Tja, men det är ju alltid något! tänker ni.

Ja kanske, om det inte vore för att man måste skatta på vinstpengarna...


Nä, då är det bättre med hederspriser och sponsorpriser tycker jag.

Sponsorpris kan vara riktigt spännande!


En gång vann jag en handdammsugare som jag framöver hade mycket nytta av. Jag kunde knappt hålla mig från att prova den i bilen på väg hem. Tyvärr var man tvungen att sätta i laddaren i väggen innan den fungerade så det blev till att sitta som på nålar hela vägen till Uppsala.


Brödrosten vann jag en annan gång. Det var en lyxig variant med plats för fyra brödskivor. Jag hade den i många år innan den en vacker dag började brinna och vi fick slänga ut den genom köksfönstret för att undvika en eldsvåda.


Min underligaste vinst var en almanacka skänkt av Tierps kommun. Den innehöll årets tolv månader samt bilder från orten. Det var fina bilder och bra rutor att skriva i. Tyvärr vann jag den i november vilket gjorde att jag bara fick njuta av den under två månader innan det var dags för ett nytt år.


Jag har också vunnit en uppsjö av ryggsäckar och kepsar med företagslogotyper på. Jag brukar sitta i bilen och titta igenom ryggsäcken och tänka att det här facket var ju bra att stoppa plånboken i. Eller så vänder jag och vrider på kepsen och konstaterar att skärmen har en snygg form.


Hemma samlar jag mina ryggsäckar ock kapsar i garderoben i hallen. Jag stänger dörren och tänker att den där jkan jag nog ha nytta av någon dag framöver. Det är bra att garderoben slipper känna sig tom!


Tacka vet jag sponsorpriser!

  

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards