Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 5 oktober 2009

Av Ulrika Pernler - 5 oktober 2009 15:52

  

Hej! Min första sköthäst hette Sirro. Han var född den 8 april 1971. Jag glömmer det aldrig.


Sirro var min absoluta favorit på ridskolan ända sedan jag började på den allra första nybörjarkursen. Jag drömde varje dag om att han var min alldeles egna häst. Ändå tog det lång tid innan jag vågade fråga om jag fick bli hans skötare.


Den första gången fick jag ett nej. Han hade redan skötare och jag fick stå på tur. Det blev en lång väntan. Men jag tog ändå med mig rykthinken till stallet och borstade honom länge varje lördag efter att jag hade ridit.


Så en dag fick jag veta att det blivit min tur! Den dagen blev jag Sirros skötare och det skulle jag forstätta vara i flera år framåt. Ända till den dagen då ridskolan lades ned. Då var jag sjutton år och hade gått utbildningen till ridinstruktör. Jag stod själv i ridhuset och höll lektioner. Sirro var fortfarande min sköthäst till den allra sista dagen på ridskolan.


Jag lärde mig massor om hästar som skötare! Jag blev duktigare på att rida eftersom jag visste vad hästarna menade. Jag fick massor av kompisar som jag fortfarande idag har kontakt med.


Idag är det den 5:e oktober 2009. Det är mer än tjugo år sedan jag slutade som skötare. Jag köpte egen häst sedan. Men jag jobbar fortfarande som ridinstruktör. Det är det roligaste jobb man kan ha!


Varje dag träffar jag alla skötare som hjälper oss att ta hand om ridskolans hästar. De är så duktiga och alla hästar känner igen sina skötare och blir så glada när de kommer.


Eftersom vi har över fyrtio ridskolehästar så behövs det alltid fler skötare. Vad en skötare gör kan du läsa mer om här: http://www.uppsalaponnyklubb.se/attvaraskotare.pdf 


Vi ses i stalelt!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards