Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 31 oktober 2009

Av Ulrika Pernler - 31 oktober 2009 13:57

  

Hej! Hästar och stall i november är lika med smuts och lera! Man bör gilla att smutsa ner sig om man har för avsikt att besöka stall under denna månad. Man bör tycka att det är okej med lera under naglarna, damm i näsan och lerstänk på ridtröjan.


I november månad får man oftast det ultimata jag-är en-äkta-hästfan-även-på-hösten-testet. Det innebär att man utan undantag stoppar fötterna i skorna varje dag och greppar piggborsten för dagens utmaning.


En riktig jag-är en-äkta-hästfan-även-på-hösten tar på sin häst tränset och leder ut den på stallplanen för en "avhyvling". Lika skönt som det är att kleta ned sig med lera, lika skönt tycker hästen det är att bli av med den.


En riktig jag-är en-äkta-hästfan-även-på-hösten ber inte sin ridlärare att kratsa hovarna för att man kan bli smutsig annars. En riktig jag-är en-äkta-hästfan-även-på-hösten tar en knippe halm i handen som skydd när man lyfter hoven för att kratsa den


En riktig jag-är en-äkta-hästfan-även-på-hösten klafsar minst lika mycket som hästen där de går tillsammans från hagen mot stallet. Man måste inte älska känslan av lervatten som stänker upp på de nytvättade ridbyxorna och sedan sakta rinner ner i skorna men man bör bara rycka på axlarna åt eländet.


Jag har upplevt runt tjugofyra leriga november som hästägare och yttrerligare ett antal som hästskötare. Många drag med piggborsten har det blivit... mycket runnen lera i skorna.


jag-är-i-högsta-grad- en-äkta-hästfan-även-på-hösten!


Fast jag måste ändå medge att jag ler i smyg när min häst kommer in ren från hagen en regnig novemberdag medan boxgrannen står i ett rökmoln på stallplanen med piggborsten i högsta hugg.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards