Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Ulrika Pernler - 13 oktober 2009 15:54

Hej! Här kommer en liten tävlingsberättelse från Emilie och Kalle som var på hopptävling i helgen:
  
Söndagen den 11 oktober åkte jag och Kalle + hästskötare Micaela till Tierp för att hopptävla. Vi skulle starta två klasser, 1m och 1.10m (vår andra klass på LB-nivå tillsammans). Jag var denna dag lite inne på Sara Huséns spår i frågan om varför man håller på med den här sporten, då man lägger ner hela sin själ 7 dagar i veckan, pengar, tid och ork, när vi kom fram till Tierp. Kalle kunde dock denna dag svara på min fråga:


Framhoppningen var helt kaosartat då det inte fanns en enda funktionär som ropade in. Inte heller någon skylt där maxantalet ekipage som fick vara inne på framhoppningen samtidigt... Man fick helt enkelt se upp och lyssna extra mycket på övriga ca 15 ryttare som hoppade fram samtidigt som mig för att undvika krockar. Nåväl, framhoppningen gick sådär då Kalle har varit lite stel i sin vänstersida ett tag och blir lätt "studsig" i förhållningarna. Men när vi väl kom in på banan så lyssnade han jättebra och i första klassen, 1m, fick vi riktigt bra flyt och rytm som resulterade i två felfria rundor och rosett! Vi lyckades knipa den sista placeringen, nämligen nr 12 (extra kul när det är hård konkurrens då det var ca 2,5 sek till vinnaren!)


Sedan blev det lunch för både mig, Kalle och Micaela och omladdning inför nästa klass, 1.10m Detta var som sagt vår andra start på den här höjden, så mitt mål var att komma runt banan utan några stopp och med en bra känsla. Inga jättestora krav alltså. Därav min förvåning och glädje när vi passerade mållinjen efter 8 hinder helt felfritt! Nu var det ju så att omhoppningen började på en gång (flygande start) och mitt i all lycka över att ha varit felfri glömde jag helt bort vart jag skulle någonstans... Första hindret i omhoppningen kom väldig, väldigt tajt efter sista i grunden så det skulle bara slutat illa om jag hade försökt styra på 9an i sista sekund. Nej, jag och Kalle red en volt runt det istället och började omhoppningen. När vi kom i mål hade vi klarat även alla 6 st omhoppningshinder felfritt och det var en sån härlig känsla! Resultatet blev då 0+5 fel (4 fel för korsande av väg, 1 tidsfel) men vi var som sagt helt felfria på hinder!


Jag kikade i resultatlistan efteråt och upptäckte att vi t.o.m hade blivit placerade om jag kommit ihåg vägen, så nästa gång tar vi dem!


Så denna tävlingsdag blev helt suverän och jag fick en bra påminnelse om varför man jobbar så oerhört mycket för att få rida en runda på 2 minuter =)


Jag skickar med lite bilder och vill man se film från dagen så finns den här: http://www.youtube.com/watch?v=bDVW7Bk5k4w


/Emilie Wass
    



Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards