Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 oktober 2009

Av Ulrika Pernler - 6 oktober 2009 19:45

Hej! Nu har jag funderat på en till sån där tävlingsgrej. Det är inte prispengar dock den här gången.


Nu är det musik och dressyrhästars musiksmak. För jag minns hur det var för femton tjugo år sedan. Då gillade dressyrhästar minsann bara klassisk musik. Det fick jag noga berättat för mig av en framstående dressyrryttare med pärlörhängen och allt.


Alla de stora mästarna spelades i ridhuset och vi red runt i randig skjorta till pukor och tromboner. Vi visste helt säkert att hästarna gillade klassisk musik!


När det var dressyrtävling spelades klassiska stycken och vi red runt på banan, raka i ryggen och hästarna gillade musiken.


Sedan någon gång framåt tvåtusentalet eller om det var i slutet på nittiotalet så började allt det där klassiska mjukas upp. Till och med de stora ryttarna började svänga i sitt musiksval när de red kürprogrammen i de fullsatta arenorna. Vi fick höra ABBA! Instrumentalt men ändå. Och hästarna som älskat klassisk musik såg fortfarande nöjda ut.


Idag 2009 kan vi spela vad som helst. Vi rider till poplåtar och vi har bytt ut skjortan mot en mjukare och mer följsam tröja. Vi tälvar till Gyllene tider, Robyn och annat dunka dunka. Jag vet till och med en som fick rida till reklamjinglarna mellan två radioprogram.


Och hästarna då? De verkar fortfarande nöjda med musiken. När bytte hästarna musiksmak egentligen och hur visste dressyrryttarna att de gjort det?


För resten, är det inte dags att vi dansar lite Disco igen?

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards