Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 november 2011

Av Ulrika Pernler - 3 november 2011 13:00

Gogo och Sirro i stenhagen på Eke 1986


Hej! I tisdags berättade Tina för mig att snön kom den nionde november förra året. Jag undrar om det blir så i år också. Nu är det november och snön kan ju faktiskt komma precis när som helst. Så länge det inte är snö så är det höst och när snön har fallit så är det vinter. Ibland undrar jag lite över när årstiderna börjar och slutar. Jag tycker ju mycket om hösten men så här en bit in när det blir mörkt tidigt så kan jag ändå börja längta efter lite snö som lyser upp.


Det är också lite trevligare att släppa ut hästarna när det är snö på marken. I alla fall för oss människor eftersom vi får in hästarna i ett renare skick då. Just nu kommer de in med flera lager inpackning i form av lera och de ser mycket nöjda ut. Men vi hästägare fnyser och suckar. Sen borstar vi länge och väl och och få gå hem med en prydlig mustasch av damm under näsan. Andrea som sköter Bard kom fram till mig och ville att jag skulle följa med och se hur ren och fin Bard hade blivit efter att hon borstat hela eftermiddagen. Jag hade ju sett "Bard före" när han kommit in tidigare på dagen och nu fick jag se "Bard efter". Han var verkligen fin.

Jag kommer ihåg hur roligt det ändå var att ta sig an sin sköthäst när den var riktigt smutsig efter en härlig dag i hagen. Jag hade en hel borstarsenal som jag radade upp i fönstret utanför Sirros spilta. Det var piggborste, gummiskrapa, rotviska, karledsborste, pannborste, mankam, ryktborste och skrapa. Alla borstar skulle användas i rätt ordning och på rätt ställe. Sirro var kittlig och jag hade noga provat ut vad som passade var.

Vi skötare hade också varsin liten burk med hovfett. Det skulle vara den där gröna vegetabiliska sorten. Jag kommer inte ihåg vad den hette men jag kommer precis ihåg hur den luktade. Janne som ägde hästarna sa att det var viktigt att sköta om hovarna så jag var väldigt noga. Det fanns olika penslar till hovfettet. De runda var de bästa. Jag hade en vanlig platt och sneglade lite avundsjukt på Mannas skötare som hade en rund. När jag tänker efter så har jag nog aldrig ägt en rund hovfettspensel...

Eftersom hästarnapå ridskolan inte fick ha lång man så försökte jag iallafall spara ut luggen på Sirro lite i smyg. Jag var väl fortfarande  i "långmanärsagolikttstadiet". Allra sist brukade jag borsta pannluggen lite snett åt sidan.  Jag tyckte det var snyggt. Idag kan jag tycka att han såg ut lite som Lennart Svan.

När Sirro var ren så hade jag använt alla borstarna i hans röda hink. Jag la tillbaka dem i hinken och gick till telefonautomaten för att lägga i en tjugofemöring och ringa till pappa och mamma. Jag skulle bara säga att jag ville stanna lite längre i stallet. Det fanns fler hästar som var smutsiga.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards