Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 23 november 2011

Av Ulrika Pernler - 23 november 2011 17:14

Hej! På fredag sticker vi ett gäng ur personalen till Globen och årets Horse Show. I år har vi fått tag på backstagepass och jag ska försöka smygfota lite därifrån så ni får se. Jag kan tänka mig att det inte är särskilt glamoröst att vara backstage men lite spännande ändå. Hästboxar och dylikt är ju inrymda i parkeringsgaragen och även på framridningen får man i princip huka sig för att inte slå i taket. Kanske får man en nära glimt av nån kändis också…


Om deras vita ridbyxor är skitiga i närbild så ska jag också ta ett kort och visa för min mamma som alltid är noga med att det inte får bli nån smutsfläck på ridbyxorna eller plastrongen vid tävling. Hur många gånger har jag försökt att tala om att alla ryttare ser rena och fina ut på håll. Men i närbild är sanningen en annan. Här ska det bli bildbevis!


Sen blir det show och shopping för hela slanten. Mest shopping!


Idag har dagen för övrigt varit allt annat än vad jag planerade och jag är helt och hållet slut som människa fast klockan är bara halvfem på eftermiddagen. I morse fick vi oss en överraskning i ridhuset då en av de fem raderna i bevattningssystemet bestämt sig för att vattna riktigt ordentligt… Så under dagen har Kenneth och traktorn fått jobba hårt för att göra underlaget ridbart till kvällens lektioner.


Jag red i vanlig ordning imorse och släppte sedan ut Rolle i det rätt så trista och mörka novembervädret. Vid lunch när jag skulle titta till honom upptäckte jag några rejäla blodpölar i hagen. Så det blev in i spolspiltan för undersökning och där upptäckte jag en stor sårskada på ett bakben. Man kan ju fundera hur han lyckats få ett så stort sår i en hage utan träd och stenar, hela trådar i staketet och ingen kamrat att göra illa sig på. Men hästar kan!


Det tog bara någon minut i alla fall att avgöra att det var en artärblödning och dessutom vid en led så det blev tryckbandage och lastning för att åka till Djursjukhuset. Gabbi följde med. Det är så skönt att vara flera som byts av när man ska hantera en upprörd häst i ovan miljö.


På den korta resan till djursjukhuset så lyckades Gabbi och jag också att avboka dagens tandläkarbesök (för människor), sonens klipptid och ordna hämtning av barn i skolan. Check!


På djursjukhuset fick Rolle medicin som man drömmer sött av och höll sig lugn och duktig genom hela undersökningen som tog flera timmar. Det var blodprover, ledprover, grundlig rengöring av såret och penicillin i kotsenskidan.


En av djursjukvärdarna tittade länge på Rolle och frågade sedan om han varit där tidigare. Vi sa att det hade han inte. Hon såg undrande ut och sa att hon hade sett honom förut. Efter en stund började vi prata med veterinären om att jag brukar tävla dressyr och då plötsligt sa djurvårdaren; Nu känner jag ju igen honom. Jag har sett er på tävling och han var så fin och bjöd publiken på riktig show med ett av sina freestyleprogram. Ja, det är ju kul att man lämnar nån slags avtryck i alla fall…


Rolle blev inskriven för få mer mediciner, omvårdnad och dessutom sova kvar på sjukhuset. Han som aldrig brukar sova borta… Såret lämnades öppet i ett stort och rent bandage över natten för att kunna rengöras igen imorgon innan man försöker sy ihop det om inget tillstött. Håller verkligen tummarna för att de fått bort all smutsig lera som finns ute så här års.


Går allt bra så får jag nog ta hem honom imorgon eftermiddag och ta hand om honom hemma. Borta bra men hemma bäst ni vet! Nu får det bli middag och sedan troligen så somnar jag i soffan framåt halvåtta.


 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards