Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 27 november 2011

Av Ulrika Pernler - 27 november 2011 17:21

Hej! Nu ska ni få de exklusiva bilderna from backstage Globen! Jag ska berätta litet om varje bild också!

Vi gjorde Entré i Globen via röda mattan på Golden gate. Därinne förärades vi alltså våra pass och sedan var det bara att slå sig ner i foajen och vänta på vår värd som var en dam iförd blå overall från Blå stjärnan.

 

Innan det bar iväg blev vi nogsamt instruerade i att inte vara i vägen nere i Globens inre. Vi skulle gå till höger ibland och till vänster ibland men absolut inte mitt i! Blå stjärnan spände ögonen i oss och jag kände att här var det bäst att lyda. Vi skulle få se framridningen i Globen sa  Blå stjärnan men först ville hon visa oss ridtältet som var nytt för i år där ryttarna fick rida fram efter ett schema. Om det kom någon skulle vi hålla oss til höger!


Det kom någon... Om ni mins så talade jag om hur glad jag var att samtliga ryttare bar ridhjälm under framridningen inne på själva arenen. Alla utom en. Det var hon som kom nu. Ingrid smällde av en blixt med sin mobil för att föreviga. Jag har tagit mig friheten att montera in en ridhjälm på bilden nedan. Kanske tittar ryttaren i min blogg idag (...) och ser att hon klär väldigt bra i ridhjälm. Jag hoppas det! Vi försökte stå till höger så gott vi kunde medan vi kikade in i tältet. Nu går vi vidare sa Blå Stjärnan och vi lydde genast!

   

Nästa anhalt var gångarna i Globen där ryttarna tar sig fram med sina hästar till och från stallarna och mellan framridning och uppvisning. Där fanns en väldig massa "bråte" måste jag säga. Bildäck, brädor, vagnar, utstyrslar och allt möjligt. Mitt i gick en spånad gång där hästarna fick gå för att inte halka. Vi skulle hålla till vänster sa Blå Stjärnan så det gjorde vi. Fast Therese var lite olydig och gick mera mitt i... Där nere i underjorden träffade vi på Linnea som arbetar som banpersonal under hela helgen. Hon såg glad ut!

   

Nu var det dags att besöka showstallarna, sa Blå Stjärnan och strax fick vi alla kliva in i ett stall med sextio boxar och hästar från falabellastorlek och uppåt. Fast Shirehästarna fick vi inte se, de stod i ett tält utomhus eftersom de aldrig hade rymts under jord. Vi knatade runt och kikade på alla hästar och hästskötare. Vi höll till vänster precis som Blå Stjärnan sagt.

 

I det stora dressyrstallet fick vi inte tillträda trots våra VIP kort... Men vi fick stå på tröskeln och kika in. Där var det högt till tak och alldeles ny ventilation för året, Sa Blå Stjärnan. Stå till vänster förresten!

   

Så var det dags att kika på Globen framridningsbana. Denna lilla manege var fram till i år den enda som fanns att tillgå för ryttarna berättade Blå Stjärnan. Ändå är den större än vad ryttarna är vana vid på de stora arenorna i Europa. Jag skulle uppskatta ridbanan till femton gånger tjugofem meter ungefär. Dags att röra på sig sa Blå Stjärnan och så fick vi gå längs den högra kanten på ridbanan för att komma till den stora entren in i arenan.

   

Sen fick vi ställa oss i den stora entrén där alla hästar och ryttare kommer in på Globen Arena. Jag klev ut en bit i spånet och bad Ingrid att ta en bild. Så vinkade jag med hela handen precis som Mats Mellberg brukar göra när det är dags för ryttarna att lämna  banan. Detta kort ska jag vårda ömt! Sedan kom en väktare och tog över och förde oss direkt till vanster ut ur Globens innanmäte. Vart Blå Stjärnan tog vägen vet jag inte men jag antar att hon är kvar därnere.

 

     

Ja resten av dagen har jag ju berättat om redan igår. Fast det förstås jag glömde ju att Niklas blev så förtjust i den där leksakshästen inne på mässan att han nästan vägrade gå därifrån. Den ska heta Jupiter! sa han trumpet gång på gång under hemvägen.

 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards