Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 24 november 2007

Av Ulrika Pernler - 24 november 2007 18:31

Hej ! Jag pratade med min kusin Helena angående inlägget om den där sommaren på Gotland hos hennes familj och hästar.

- Men det där var ju långtifrån hela historien, sa hon. – Ja jag vet, svarade jag, men det är en hästblogg. Så jag skriver inte om allt som händer där. De som läser bloggen är intresserade av ridskolan och klubben. Och så hästar förstås. Så vissa saker utelämnar jag helt enkelt.

En sådan sak var att Helenas mamma var otroligt fixerad vid hälsosam mat medan jag själv mest år makaroner och ketchup. Så istället för gula bönor, röda bönor, svarta bönor, linser och groddar så levde jag de där veckorna på vatten och hårt bröd. Det funkade hyfsat men visst kurrade magen...

En annan sak var när vi efter mycket tjat fick med oss farmor till stranden. Hon var född tidigt på 1900-talet och hade tagit med sig sitt eget mode in på 1980-talet.

Det var en otroligt het dag och vi låg bland sanddynerna och solade, Farmor blev varmare och varmare. Men hon hade ingen baddräkt med sig eftersom hon förmodligen aldrig hade ägt någon.

Till slut fick vi henne att ta av plagg efter plagg. Det var klänningar, underklänningar, underkjolar, livstycken, korsetter, mamelucker och så vidare. Även när högen med kläder blivit så hög att den närapå skymde solen så hade hon ansenligt med kläder kvar på kroppen.

Men jag tror att hon njöt av den där dagen på stranden.

Så var det förstås hemresan. Det var jag, farmor, farfar, Helena och hennes syster Birgitta. Det blåste upp till storm. Vågorna slog in över skorstenen på översta däck och alla butiker och restauranger stängde. Det låg illamående människor överallt på båten.

Pappa hämtade oss i hamnen när vi kommit till fastlandet. Hemresan blev lång eftersom han fick stanna var och varannan minut för att någon av oss i bilen behövde gå ut och kräkas.

Ja det där och en massa andra grejor hände den sommaren. Men jag förklarade för Helena att ni som läser bloggen inte är speciellt intresserade av sådant utan hellre läser om våra hästar. Så det här onödiga vetandet besparar jag er!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards