Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 27 november 2007

Av Ulrika Pernler - 27 november 2007 14:33

Ni skulle ha varit med igår. Dressyrgruppen red kadrilj och efter att jag hade sprungit och luskat fram en förlängningssladd så kunde vi höra julmusiken strömma ur högtalarna. Hästarna tyckte det var jätteskoj och sprang med spetsade öron.

Det var serpentiner och snett igenom. Skänkelvikning och på mittvolten.

Hästarna möttes och skildes i olika formationer och alla ryttare var djupt koncentrerade.

Vi tränade i skritt en gång först och sedan red vi programmet i trav två gånger. Den sista gången kunde alla programmet och jag fick stå bredvid och titta på.

Det är alltid lika skoj med kadrilj.

Innan lektionen satt jag en stund med mamma på läktaren och tittade på gruppen som red innan och pratade samtidigt med några andra elever som också satt där.

Vi kom in på ämnet galopp. Galopp är något som tycks vara mycket intressant och förmodligen är den gångart som de flesta elever tycker är roligast att rida men också svårast.

Man måste lära sig att förbereda galopp, att fatta galopp och att underhålla och rida galopp.

Det krävs timing, balans, följsamhet och känsla för takt från ryttarens sida. Hästen behöver bland annat ha styrka och bra balans.

Ryttaren kan ibland känna frustration över att inte klara av att vara så konsekvent och vältajmad i sin ridning som det behövs för att underhålla gångarten.

Men min mamma hade som vanligt en bra syn på det hela och sa till de andra på läktaren:

- Ibland känner jag inte något behov av att galoppera och ibland är det hästen som inte känner något behov. Då får det vara helt enkelt.

Tack för den förklaringen!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards