Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 28 november 2007

Av Ulrika Pernler - 28 november 2007 14:10

Hej! Ni kommer väl ihåg när jag berättade om mössen i min stövel? Eller när praoeleverna träffade på en råtta i foderladan?

Råttor och möss blir ens följeslagare när man jobbar i stall. Vare sig man gillar dem eller inte. Själv har jag inget emot varken råttor eller möss förutom när de bygger bo i mina stövlar.

Små möss kilar gärna runt i halmen och letar efter något gott att äta. Hästarna brukar inte ens titta åt dem utan tänker bara lugnt att det räcker väl åt båda. Råttor har jag knappt sett i vår anläggning.

Däremot när ridskolan låg vid Eke kunde man träffa på riktigt stora och svarta råttor med långa rosa svansar.

Ibland hittade man en platt råtta när man gjorde rent åt någon häst. Förmodligen hade den krupit intill en häst som låg och sov för att ta för sig av värmen. Sedan hade nog hästen vaknat och gjort som hästar gör. Rullat sig i halmen och sedan rest sig. Döden torde för råttan ha varit ögonblicklig!

Gabbi pratade häromdagen med Lisa Pettersson som jobbade hos oss förut. Lisa jobbar just nu som hästskötare och har bostaden intill stallet.

En dag förra veckan hittade Lisa musbajs i sin bil...

Det visade sig att en musfamilj flyttat in i värmen och förmodligen i detta nu satt och kalasade på bilens inredning. I värsta fall någon smaskig elkabel som förr eller senare skulle komma att orsaka kortslutning och bilbrand.

Hemska tanke!

Lisa hade inget annat val än att sätta råttfällor i bilen. En i framsätet och en i bagageluckan.

Det dröjde inte länge förrän den första musen sprang i fällan. Inom det första dygnet fångade hon två möss i sin bil.

Lisa hade ingen aning om hur många möss den här familjen bestod av. Men en musfamilj kan ju vara rätt så stor... så för säkerhets skull lät hon fällorna vara kvar.

Därmed vill jag sända ut en varning till alla er som känner Lisa Pettersson. Om ni ska åka i hennes bil, se för guds skull efter var ni sätter er!!!


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards