Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 november 2008

Av Ulrika Pernler - 18 november 2008 14:12

Hej! Vi är nu i mitten av november och idag faller årets första riktiga snö, åtminstone här i Jälla. Tävlingssäsongen har börjat sin vila och endast enstaka tävlingstillfällen återstår.


Med det klimatet vi har så blir det ganska naturligt ett uppehåll över de kallaste månaderna eftersom det i många fall inte finns möjlighet att anordna tävlingar. En annan orsak är att många ryttare inte har möjligheten att hålla sin häst i tävlingskondition den kallaste tiden på grund av att man saknar tillgång till ridhus osv. Vid varmare breddgrader tävlar man året runt så fenomenet måste sägas vara ”Svenskt”.

 

Själv lade jag ner min tävlingssäsong precis i början på oktober. Jag hade egentligen tänkt rida en tävling till men då några hästar i stallet fick feber så kändes det naturligt att avsluta där. Ronaldhino fick några lugna veckor med mest skritt och joggingmotion då jag inte ville pressa honom ifall att han bar på virus.

 

Nu är han fullt igång igen och resten av vintern kommer jag att ägna åt att vidareutbilda honom mot start i högre klasser till våren.

 

Hur man planerar sin träning och tävling är väldigt viktigt och svårt. Jag tänkte berätta lite om hur jag själv tänker angående mitt tävlande som ”dressyrfjant”.

 

Mitt under en pågående tävlingssäsong så tränar man mest för att ha hästen redo för de klasser man tänker rida. Det är i de längre uppehållen mellan tävlingarna som man kan lägga krutet på att komma vidare. Att under pågående tävlingssäsong både träna för svårare klasser och samtidigt rida lättare klasser kan bli verkligt förvirrande för hästen.

 

Innan säsongen startar måste man sätta sig ner och noggrant tänka igenom vad man vill åstadkomma under nästa tävlingstermin. Själv väljer jag att inte göra så många starter per termin eftersom min häst fortfarande är ung och under utbildning. Jag har också tagit med i beräkningen att han växer och utvecklas vilket kan göra att jag måste ändra mina planer under pågående säsong beroende på dagsformen.

 

I höst planerade jag in fyra tävlingar samt en femte eventuellt. Den senare valde jag till sist bort eftersom det föll sig naturligt då Ronaldhino hade placerat sig vid tre av fyra starter. Vid två tillfällen har jag ridit två klasser och vid de andra tillfällena bara en.


Att jag inte startat fler gånger beror på att jag har en häst i början på sin ”tävlingskarriär”. Allt är fortfarande nytt och målet med tävlingarna har varit att hästen ska trivas med att åka iväg och tycka tävling är roligt. Därför har jag hållit nere antalet gånger och starter så att vi bara har haft ”glädje” med oss i bagaget hem.

 

Likadant tänker jag när det blir dags att rida svårare och mer krävande klasser. Då gör jag bara en start per tillfälle och ser till att det blir glest mellan tävlingstillfällena.

 

Jag resonerar så att min häst ska tycka om att tävla i minst tio år till. En häst som ”bränt ut sig” genom att tävla för mycket hittar nästan aldrig tillbaka till tävlingsglädjen igen!

 

Till våren blir det ungefär lika många starter fast endast på regional nivå har jag tänkt. Förhoppningen är att kunna avancera upp en klass till under sommaren.

 

Ofta får jag frågan om hur lång vila en häst bör få efter sin tävlingssäsong. Det är jättesvårt att svara på. Själv ställer jag aldrig av mina hästar eftersom jag anser att de mår bra av att hållas igång så länge de är friska.


Däremot lägger jag regelbundet in lättare perioder då hästen får skritta eller jogga. De perioderna känner jag in under den vanliga säsongen. Det finns perioder då hästen får det jobbigt. Det kan bero på pälsfällning, att hästen växer eller annat. Det är viktigt att man lyssnar på sin häst!

 

När tävlingssäsongen är över och man går mot ett uppehåll kan det vara klokt att låta kolla över sin häst. Har man tränat och tävlat mycket händer det att hästen är lite sliten i kroppen. Jag gjorde en koll av min egen häst förra veckan och det visade sig att han var mer än kärnfrisk. Det känns skönt att veta för den fortsatta planeringen!

 

Så nu när tävlingarna gått mot sitt uppehåll så börjar den verkliga träningen för mig och Ronaldhino. Det känns jätteskoj eftersom det är utvecklingen tillsammans med min häst är det roligaste i hela biten.


Här nedanför har jag satt in två bilder. Den översta är från den allra första tävlingen förra hösten och den nedre är tagen på dagen ett år senare.

 

Ha ett bra tävlingsuppehåll och var rädda om era dyrbara hästar!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards