Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2009

En liten sträckning i Gluteus Maximus

Av Ulrika Pernler - 27 oktober 2009 17:34

Hej! Igår var veterinär Peter hos oss för att checka av några små saker på ett par hästar.


Först ut var "farbror" Akilles som sträckt en av de stora musklerna i rumpan. Han har haft vila från ridningen några veckor och bara gått i hagen och myst med kompisarna. Så har han fått massage av en hästmassör som han känner sen förut. Lite antiinflammatorisk medicin har också gått ner. Han tyckte faktiskt att det var väldigt smaskens!

Behandlingen verkar ha gjort susen och han var nästan helt bra! En veckas vila till och sedan kan han nog börja gympa igång igen!


Visste ni att en häst har 700 olika muskler? Några är pyttesmå och andra är väldigt stora. Naturligtvis kan hästar sträcka en muskel precis som vi människor gör ibland.


Whisper har behandlat en led som heter kotleden. Där kan hästar få inflammation om de till exempel vrickar sig eller blir överansträngda. Han var också mycket bättre och fick en till behandling av Peter. Efter lite till vila  så tror vi nog att han kan sättas igång och börja jobba igen. Att Whisper var redo att börja jobba redan nu gick inte att ta miste på. Han susade runt i ridhuset och visade upp sig allt han kunde.


När Peter kommer brukar han få kika i några hästmunnar också. Hästtänder växer ju hela hästens liv. Ofta behöver man inte göra något åt tänderna. Om hästen får ordentligt med foder att tugga på så nöter den sina tänder som den ska. Fast vissa hästar kan ha överbett eller kanske sakna någon tand och då måste en veterinär raspa för att det inte ska bli för vasst i hästens mun.


Vi har ju över fyrtio hästar så det finns ingen möjlighet att kolla alla samtidig. Däremot har alla våra hästar en "tandjourrnal" där vi skriver när hästens mun kollades senast och om det var något speciellt att minnas. Med journalen till hjälp så är det lätt att veta när det är dags att göra en koll.


Det om det. Nu ska jag gå ut i stallet och tro det eller ej, bada en lerig häst!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards