Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 26 oktober 2007

Av Ulrika Pernler - 26 oktober 2007 12:29

Carina F! Klockan 12.21 fick jag en uppenbarelse. Tack vare ditt stöd ska jag förverkliga min dröm på julshowen!!!

Av Ulrika Pernler - 26 oktober 2007 11:26

Hej! När man har jobbat ihop länge så får man ibland veta saker om varandra. Snäll som man är springer man ju inte runt och berättar för alla utan vissa saker ska hållas privata.

En sak som jag fick reda på var om Elin. Det var när jag tittade i ett gammalt fotoalbum som jag fått låna av henne när jag gjorde jubileumsreportaget.

Bäst jag satt och bläddrade kom det upp en sida med ett medlemskort på. Nyfiken som jag är så tittade jag närmare och såg att det var ett medlemskort i Kicki Danielssons fan klubb. Elin och Kicki tänkte jag. Jojo, det kan vara ”bra att ha i bakfickan”.

Sen så var det detta här med Anna Wärvik och hennes idoldyrkan för Sylvester Stallone. Det var ju rena turen att man fick reda på det. Lite nystande och ledande frågor. Eller hur var det nu Anna? Jag kanske blandar ihop…

Själv är jag utbildad voltigeledare. Något som jag inte gärna vill ska komma ut. På det glada -80 talet så skulle alla kunna hålla voltigelektion. Det var riktigt i ropet. Jag blev iväg skickad på kurs med Ingrid i släptåg. Resan gick till ridsportens mecka Strömsholm.

Där drillades vi under flera dagar i konsten att hålla voltigelektion. Inte nog med att vi skulle kunna snurra runt hästen i linan. Vi skulle dessutom kunna utföra alla rörelserna själva. Grundsits, Fana, Kvarn och Sax.

Kruxet är bara att innan man kan utföra rörelserna så måste man sitta på hästen. Hästen springer runt i galopp och voltigeutövaren ska jaga ifatt hästen och hoppa upp på den i farten.

Det var det vi övade på de där dagarna. Att komma ifatt hästen och att komma upp på ryggen.

För vissa gick det bra. Andra fick kämpa mera. Jag fick så bra ansats en gång att jag flög över ryggen och landade i spånet på den andra sidan. Där låg man och undrade om man var riktigt klok.

Ingrid, hur var det för dig. Jag kan inte dra mig till minnes att jag såg dig på hästryggen över huvud taget? Vi kan säga så här. Ingrid la all sin själ på de där ansatserna men så mycket mer blev det inte.

After avslutad kurs bestämde vi oss i alla fall att det finns voltigeklubbar som kan ta emot dem som är intresserade av voltige och att vi skulle fortsätta ägna oss åt klassisk ridning. Där kan man till och med använda pall när man ska upp.

Ja vissa saker ska man hålla för sig själv helt enkelt. Alla behöver inte veta allt…


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards