Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 16 oktober 2007

Av Ulrika Pernler - 16 oktober 2007 11:52

Hej! I Sverige har över en miljon människor kontakt med hästar på ett eller annat sätt varje år. I Sverige finns det ungefär 300 000 hästar. Det finns nästan 1000 ridklubbar, omkring 520 ridskolor och 12 000 arbetande ridskolehästar.

Ridskolehästarna har ett bra liv! Jag tänkte på det senast igår när jag kvällsfodrade. När jag la in höet i Akilles box, som var tom eftersom han gick på den sista lektionen, så såg jag en halv brödkaka och några sockerbitar ligga i krubban. Att tacka hästen för lektionen med en liten godisbit, det är omtanke!

Stora elever och små elever kommer ofta med någon godsak i fickan. Brödbitar, sockerbitar eller fint skurna och tvättade morötter. Hästarna vet det. Man kan se hur de spetsar öronen och buffar på sin ryttare efter lektionen.

Ridskolehästen får alltid avsluta sid ridpass på lång tygel och avspänd skritt. Den blir omklappad och tackad efter avslutad lektion. Och så den där efterlängtade godisbiten som de har förtjänat så väl.

Ridskolehästen har alltid sällskap, den blir omskött varje dag och riden ordentligt oberoende på väder och vind.

Det är ett bra liv helt enkelt! Tack för det alla omtänksamma ridskoleelever.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards