Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 17 oktober 2007

Av Ulrika Pernler - 17 oktober 2007 14:03

Hej! Igår kväll var Goliath halt. Vi tittade på honom i morse och kunde konstatera att han förmodligen fått någon sträckning i ena bakbenet eller kanske ända uppe i lårmuskeln. Högt upp satt det i alla fall. Det blir till att vila några dagar så går det nog över av sig självt.

Annars mår hästarna bara prima. Leran är just nu av bästa sort så det är inte helt fel att åka aningen tidigare till lektionen för att hinna borsta lite extra.

När det kommer till bortsningen så är hästar väldigt olika. En del tycker det är jätteskönt att bli borstade över hela kroppen med piggborsten. Det får gärna rivas lite extra.

Andra föredrar en mer försiktig behandling. Huvudet, benen och under magen är sådana områden där man kan behöva ta extra hänsyn.

(Själv blir jag helt utom mig om någon tar mig under fötterna!) På hästens ben är det ibland lättast att använda fingrarna. Lite smuts under naglarna får man garanterat! 

Ibland blir man skitigare än man hade tänkt sig. Det hände mig en gång när det var just sånt här härligt väder. Jag hade ridit min ena häst och skulle släppa ut den i hagen innan jag red nästa. Naturligtvis hade jag en tränare som stod och väntade och därför var jag också lite extra snyggt klädd. (Jag tror att man får mer beröm då!)

Just den här dagen var min häst naturligtvis tvungen att bli rädd för något. Hästen hette Tornado så jag borde inte ha blivit så överraskad.

Han fick syn på något, kastade sig bakåt och sprang därefter framåt och över mig, sedan vidare ut i hagen.

Där låg jag, nedtrampad till hälften (läs hela framsidan, inklusive ansiktet)i Upplandsleran med en rad dekorativa hovspår på baksidan av kroppen.

Smutsigare än så har jag nog aldrig varit! Jag vill dock tacka den djupa leran som erbjöd mig att sjunka nedåt medans jag blev översprungen, annars hade jag nog inte klarat mig så bra. Jag har dessutom hört att lera ska vara bra för hyn.


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards