Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 2 oktober 2007

Av Ulrika Pernler - 2 oktober 2007 13:07

Hej! Idag har Gabbi och jag varit i Björnö Naturpark. Där  var det fint. Det  var som en ö med vatten runt då förstås, och så kunde man se ända till Västerås. Kruxet var bara att det inte alls var där vi skulle vara.

Det började i morse. Vi skulle åka till ett litet ställe i slutet på en grusväg någonstans utanför Västerås på landsbygden, för att lämna igen en av de trailers som klubben leasat.

Gabbi hade kört ut en karta med vägbeskrivning från eniro som var helt ofattbar. Det fattades en del textrader och så vidare.

Vi anlitade pappa. Han är som en levande kartbok. Han tryckte ut en annan karta och målade i med pilar och streck. Vi åkte iväg. Gabbi körde, jag läste kartan. Precis som på rallytävling!

Vi åkte förbi Enköping och vidare mot Västerås. Vid Irsta svängde vi av åt vänster och sedan in på en liten väg. Plötsligt dök det upp vatten som inte fanns med på vår karta.

-Vi borde ha svängt vänster där borta, sa jag och Gabbi svängde enkelt runt med bil och trailer på den lilla grusvägen. Nu blev det rätt tänkte vi glatt och gasade vidare.

Det var en dålig karta, vägen svängde åt fel håll flera gånger. Dessutom var det meningen att vi för länge sedan skulle ha svängt över eller under E18, men den var helt som bortblåst.

Plötsligt såg vi en bro längre bort. -Där är det, ropade jag med en stämma som börjat bli lätt gäll. Mitt på bron tittade vi dock ned och såg bara vatten. Vi tittade åt sidorna och såg bara vatten. Det är då man inser att man är på en ö. Lite land med vatten runt helt enkelt. -Det står Björnö Naturpark på den där skylten, sa Gabbi. -Jag ser Västerås därborta, sa jag, och pekade mot horisonten.

Bara att vända igen då. Efter lite irrande kom vi fram till Västerås ytterkant. Gabbi stannade vid en mack och skickade in mig med kartan i högsta hugg. -Var är jag någonstans, ropade jag till damen bakom disken. -Du är ju här! blev svaret. Vi skrattade lite och sedan pekade hon med fingret på kartan. -Ungeför här, eller kanske lite däråt. Nej, förresten här tror jag. Jag tackade så mycket och sedan åkte vi vidare. Vi hade nu fått en ungefärlig riktning.

Ut på landsbygden igen. Åkrar, små gårdar och skog byttes av längs vägen. Så plötsligt får Gabbi syn på en skylt med ett bekant namn. Vi började närma oss!!!

Nu stämde kartan plötsligt och den sista biten gick som en dans, med några smärre omvägar. In på en sista skumpig grusväg och sedan framme!

Tack och lov! Vi lämnade av trailern och startade färden hemåt. Tro det eller ej men åt det andra hållet stämde kartan perfekt!

Vi kom ut där vi borde ha svängt in från början. Vi hade inte ens varit i närheten. Förmiddagen var trots allt ganska rolig. Många skratt och mycket lantluft. Plus en naturupplevelse där på Björnön. Dit måste ni åka!

Tur att man har lokalsinne nog att hitta till stallet varje dag.


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards