Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 15 december 2013

Av Ulrika Pernler - 15 december 2013 20:00

Hej! Tredje advent idag och ikväll när jag kom till stallet så hörde jag julmusiken skvala i ridhuset och förstod att det var kadrilj på gång. Smög upp på läktaren och kikade in. Jodå, Johanna hade tomteluvan på sig! Jag blev nöjd :) The game is on! 

 

I morgon måndag går vi in på den sista veckan på höstterminen på ridskolan. 

 

Dagens lucka i julkalenderna handlar om ridstövlar. Ett par riktigt bekväma ridstövlar är till stor hjälp när man sitter till häst. Nuförtiden finns det skor och lösa stövelskaft som fungerar lika bra som ett par stövlar. 

 

Själv startade jag ryttarkarriären i  ett par helt vanliga gröna gummistövlar. Dessa byttes senare ut mot ridstövlar i gummi. När man var i växtfas och fötterna växte fortare än resten av kroppen så kommer jag ihåg att man köpte ett par stora gummiridstövlar som passade i foten och så klippte man av en bit av skaften med en vanlig sax. Fötterna blev lagom men skaften var för vida. Sen när det var ridning utan stigbyglar på ridskolan så var det inte ovanligt att stövlarna ramlade av... 

 

Konstläderstövlar blev det när vi bevisat att vi tänkte rida vidare. De var inte fullt så kalla på vintern som de i gummi. Men en och annan tå har jag nog förfrusit. 

 

Läderstävlarna på 80/90-talet var tjocka och stela och drogs på med stövelpådragare. Blåmärken i knävecken var helt normalt! Stövlarna satt tajt och inte så sällan fick man sendrag eller "blodstopp" i vaderna. Jag minns hur jag genomled ett helt dressyrprogram med sendrag i båda vaderna samtidigt. ..

 

Dagens stövlar är mjuka och formar sig. De har dragkedja  så man behöver inte ligga på stallgolvet medan någon annan ger allt för att dra av dem från benet. Utom när dragkedjan går sönder förstås... Panik! 


Det finns stövlar som är hur dyra som helst... men är det verkligen nödvändigt?...


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards