Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 december 2013

Av Ulrika Pernler - 18 december 2013 19:47

Hej! Just nu är det milt väder och hästar i hage, plusgrader och blött underlag betyder bara en sak. Det gäller att rulla sig så mycket man kan!  Så idag när jag dök upp i stallet mitt på dagen så stod Therese i vattenspiltan iklädd regnrock av lång modell och höga gummistövlar och badade hästar så det stod härliga till. Alla ni som har badat en enda häst kan relatera till hur lång tid det tar att få rent ett ridskolestall med hästar. Jag brukar säga att vårt jobb nästan alltid är roligt men inte alltid så glamouröst. Man får ofta göra en helsanering av sig själv när man kommer hem efter jobbet. 


Men så glad över att vi faktiskt har möjlighet att spola av hästarna. Jag har stått många år i stall där det inte funnits vattenspilta. Bara en kran med kallvatten att skölja betten i och fylla på vattenhinken. Fruset vatten på vintarna och så vidare. Jag kommer ihåg hur vi brukade stå med en varmluftspistol och följa ledningarna utefter golv och tak tills vattnet tinade. Hästarna fick stå inne de kallaste dagarna för att inte ledningarna skulle frysa sönder. När man väl tog ut dem för sin ridtur så var det hela havet stormar eftersom de smalat på sig så mycket energi. Och de dagar de var leriga så fick man snällt vänta tills leran torkat och sedan ta sig an hårremmen med piggborste och rotborste. 


Kanske var det där med avsaknaden av vatten och borstalternativet ändå något positivt. För att borsta bort en lerinpackning tar sin lilla tid och kräver omsorg. Idag när stallen har möjligheter för bad är det rätt så lätt att man ställer in sin häst där och sköljer rent den. Jag måste erkänna att jag själv har blivit mycket sämre på att ta mig tid att rykta hästen med åren. Jag skulle tro att flera håller med mig. 


Jag tror också att vi alla vet vad rykten betyder för hästen i form av massage, ökad blodcirkulation och den sociala kontakten. Kanske får det bli årets nyårslöfte att bli bättre på att avsätta mer tid för rykt. 


Till kadriljutmaningen;

Resultatet efter tisdagskvällens lektioner var femton julkadriljer. Jag tycker det är helt fantastiskt!

Hoppas ridlärarna fortsätter att bjuda på julstämning och på sig själva hela resten av veckan inför jul! 


 


Sara och Marie körde  sin traditionsenliga dubbelkadrilj, eller Megakadrilj som de döpte den till. Två grupper samtidigt och sexton ekipage i ridhuset. Mäktigt och så snyggt ridet alla elever och hästar! Ni får som pris vara dagens lucka i julkalendern. Här kommer den;


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards