Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2007

Hjälp jag är fast i min stövel

Av Ulrika Pernler - 20 oktober 2007 17:59

Hej! Häromdagen drabbades jag av svår panik när dragkedjan till mina stövlar pajade. Det gör den regelbundet. Först den högra sedan den vänstra och så den högra igen. Så där håller det på. Det är priset man får betala för att ha ett par tajta och välsittande stövlar.

Som tur är har jag hittat en bra sadelmakare som hjälper mig att byta dragkedjorna så det är inte där problemet ligger.

Det verkliga problemet är just då, när dragkedjan går sönder. Naturligtvis gör den bara det när man fått på sig stöveln och dragkedjan är högst  uppe i knävecket och det händer bara när man är under tidspress.

Det hörs ingenting men man kan känna som ett litet rispande på baksidan av vaden och när man ser efter så har dragkedjan delat sig.

I samma veva bryter kallsvetten fram för det är nämligen omöjligt att få av sig stövlarna igen. Benet är skapt så att det är smalare i knävecket än mitt på vaden. Speciellt när man har ridit länge och vaderna har antagit en lätt julskinkeform. Det finns helt enkelt ingen möjlighet!

Vem vill vara fast i sina stövlar för all framtid... Där sitter man på golvet i omklädningsrummet och sliter med dragkedjan medan svetten pärlar i pannan och hjärtat dunkar i bröstet. Så efter en lång stunds kamp är stöveln av. Dragkedjan är bara skrot och en tur till sadelmakaren stundar. Men oj vilken frihet!

Så länge ni inte har suttit fast i era ridstövlar så kan det vara svårt att sätta sig in i känslan. En gång fastnade jag i min nya ridhjälm som hade ett spänne som jag inte var hemma på. Det var också en traumatisk upplevelse som jag försöker glömma.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards