Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 december 2007

Av Ulrika Pernler - 12 december 2007 15:40

Hej! I morse hade ett elband gått av i hagen. Det händer att älgar eller rådjur tar ett skutt över stängslen istället för att gå runt. Elbanden är konstruerade för att gå av om det blir hög belastning på dem. Så älgen eller rådjuret gör sig inte illa.

Däremot så måste det lagas innan någon nyfiken häst upptäcker hålet och bestämmer sig för att gå på upptäcksfärd.

Det kan sluta i grannens grönsaksland eller nyklippta gräsmatta om det vill sig illa.

Nu var det så att jag inte upptäckte att tråden var av innan jag stod där vid grinden med hästen bredvid. Jag tittade bort mot stallet som just då såg ut att ligga väldigt långt bort. Så bestämde jag mig för att släppa in hästen och sedan laga hagen utan att slå av elen.

Några små elchocker har väl ingen dött av dessutom hade jag vantar på mig.

Jag släppte hästen och stängde grinden. Så plockade jag upp den ena änden av tråden. AJ! Det stack till i fingrarna. AJ! Igen... AJ! De små stötarna kom med precis jämna intervaller. -Bra! Då fungerar elen, tänkte jag.

AJ! Jag plockade upp den andra änden AJ! och upptäckte förstås att de inte, AJ, var tillräckligt långaför att knyta, AJ; ihop.

Jag stod en stund och höll de båda ändarna medan jag sa AJ! med jämna mellanrum. Så fick jag se en liten skarvbit ligga lite längre bort. (Från en annan haglagning)

Så kunde jag AJ, knyta ihop de AJ, tre bitarna. KLART, AJ!

Jag tyckte nog att jag kände mig lite extra pigg efter att ha blivit elektrifierad.

Så en liten EL-varning: En sommar för några år sedan så skulle jag göra rent badkaret i hästhagen. Jag stod framåtböjd med båda armarna i vattnet samtidigt som jag skrubbade botten med en rotborste.

Det gjorde lite ont i ryggen så jag sträckte på knäna. Precis lagom för att min bara rygg skulle komma åt eltrådarna på staketet.

PANG! En riktigt ond elstöt gick rakt genom kroppen. Från eltråden ut i armarna och händerna som var i vattnet. Ner i benen och marken. AJ!

Min största stöt någonsin! Att springa med mokasiner på heltäckningsmattan och peta på någon var inte ens i närheten av detta!

Vad har jag lärt mig? Man kan stänga av elen när man ska göra hagarbete. Bada badkar och vara i närheten av el är inte bra. Och till sist: var tog alla heltäckningsmattor och mokasiner vägen?

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards