Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 december 2007

Av Ulrika Pernler - 18 december 2007 13:16

Hej! Igår startade julkurserna. Själv håller jag en tredagars dressyrkurs. I alla julkurser ingår ett pass teori per dag förutom ridningen. Jag tycker det är minst lika kul att ha teoripasset som ridpasset.

Ni som rider bör passa på att ta del av teorilektionerna eftersom kunskap om hästar gör er till mycket bättre och känsligare ryttare.

En del av de elever som går på min kurs nu har ridit för mig i över femton år så det är en utmaning att hela tiden hitta nya ämnen och vinklar.

Till den här kursen har jag varit ute på nätet och hittat en hemsida som är skriven av en amerikan vid namn Pat Parelli. Han håller på med NH (Natural Horse) Sidan handlar om hästhantering och hästars olika psyke. Det är jätteintressant. Dessutom har blir det mycket engelska häst- och psykologitermer så det har blivit till att sitta med ett lexikon och översätta.

Vi har fördjupat oss i jhur olika hästar är. Hur de känner och reagerar i olika situationer. Och hur man ska bemöta de olika beteendena.

Jag ska försöka sammanfatta alltihop sedan och skriva något i klubbtidningen.

Här kommer ett kort exempel: 

En häst som är Left Brained tänker mycket, är ofta dominant, kan lätt bli uttråkad. Den behöver en uppfinningsrik ryttare som kan motivera hästen bland annat med ombyte i övningarna.

En häst som är Right Brained har mycket adrenalin i kroppen, Den går på sina känslor, reagerar på instinkten. Den här hästtypen behöver mycket kontinuitet, mönster och ofta mer tid och utrymme.

Vi har också lärt oss att hästar kan vara Introverta, det vill säga inte visar utåt vad den känner eller Extroverta, det vill säga går att läsa av ganska lätt på sitt kroppsspråk.

Vi tittade också på Parellis "cirkel". där kan man pricka för sin hästs olika egenskaper och göra en slags profil över hästens typ. Sedan kan man gå vidare och lära sig mer om hur man bäst tar hand om och rider sin häst.

Idag ska vi gå igenom de olika beteenden som finns angivna i cirkeln och hur man bäst hanterar och bemöter dem.

Jag valde det här ämnet åt mina elever eftersom jag har en önskan att de ska lära sig mer om hur man läser av och förstår sin häst.

När man blir duktig på att läsa  sin häst så blir man också snabbare på att förutse olika reaktioner.

När det gäller NH (natural horse) så handlar ju hela grejen om att vi ska bemöta hästar på hästars vis. Hästen kan aldrig lära sig att tänka som en människa. Men människan kan lära sig att tänka som en häst. På så vis kan man också förstå och förutse olika reaktioner i tid.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards