Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 21 december 2007

Av Ulrika Pernler - 21 december 2007 19:57

Hej! Häromdagen kom min kusin Helena till stallet och hälsade på. Helena har vuxit upp på Gotland där familjen hade tre gotlandsruss i sin ägo. Menuett, Samantha och Tessan.

Min ridtur på Samantha kunde ni för övrigt läsa om för ett par veckor sedan.

Dessa tre hästar var också de första hästar jag red. Det var innan jag började på ridskolan vid Eke. Så på sätt och vis så måste jag väl tacka Helena för ridturen. Annars hade jag väl aldrig börjat rida.

Hade jag inte börjat rida så hade jag haft en faslig massa fritid att försöka göra av med.

Jag hade nog inte heller köpt häst. På det viset skulla jag ha sparat dryga fyrtiotusen kronor per år... För de pengarna hade jag nog köpt en massa onödiga grejor.

Hade jag lagt undan de pengarna istället hade jag varit miljonär idag...

Så tack!!! Helena!

I alla fall, Helena tittade på alla ridskolehästarna. Några kände hon igen sedan förut och andra var nya. Sedan borstade hon Ronaldhino en stund och såg till att gnida in jackan ordentligt med hästlukt så att katterna därhemma skulle bli glada.

Vi bestämde oss för att ta en tur till stallet  vid Eke. Där hade Helena Samantha under att antal år. Hon var väldigt nyfiken på om någon av stallkatterna fanns kvar.

Vi parkerade på stallplanen och konstaterade att allt var sig likt på utsidan. Så gick vi in i det stallet där Samantha stod när hon levde. Jag har varit där nyligen och sett den nya ombygnaden. Men Helena blev överraskad över förvandlingen.

Som tur var träffade vi på en stalltjej som jag känner och kattförhöret tog sin början. Helena är en "kattmänniska" och hon grillade på med frågor.

Vi fick reda på att Helenas älsklingskatt fortfarande levde men att han på eget bevåg valt sig ett nytt hem lite längre bort på vägen. Typiskt katter.

Helena ville titta in i de andra stallen också för att se om några gamla hästar fanns kvar.

Det gjorde det, flera stycken faktiskt!

Vi smög ner till hagarna och tittade också. Den gamla utevolten som vi brukade rida på när jag var liten och red på ridskolan vid Eke fanns kvar.

Den lilla kullen där vi brukade stå med hästarna och beta medans vi väntade på nästa lektion var där också.

På vägen tillbaka till bilen tittade vi in i det gamla ridhuset. På stolparna satt skumgummit kvar och hästnamnen som vi stått och "noppat" ur gick fortfarande att läsa. Jag tittade upp mot höloftet ,som också användes som läktare på den tiden, och kunde fortfarande minnas hur man stod däruppe och tittade på de som red.

Jag tror vi båda kände oss som elva år igen.

Vilken nostalgidag!


Av Ulrika Pernler - 21 december 2007 13:44

Hej! Idag har det varit skolavslutning för alla barn så nu börjar jullovet på riktigt. Hästarna kommer också att ha en del lediga dagar när de inte går på julkurser.

På söndag så är det terminsavslutning för skötarna. De rider sina sköthästar, fikar och byter julklappar med varandra.

Vi som jobbar i stallet vill skicka en stor julhälsning till alla er skötare som pysslar med hästarna under terminerna, hjälper våra nybörjare och håller ordning runtom i stallet. Ha en riktigt bra jul!

Det har varit något av rekord i antalet återanmälningar till våren. Grupperna är i stort sett fulla. Arbetet nu består i att flytta om dem som önskat byta tid i den mån det går. Sedan fyller vi upp de ströplatser som återstår.

Hoppas ni alla får en riktigt bra julhelg!



Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards