Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 23 december 2007

Av Ulrika Pernler - 23 december 2007 17:28

Hej! Visste ni att alla hästar kan prata på julnatten. Om man smyger in i stallet klockan tolv, tyst så att dom inte märker, så kan man få höra vad dom egentligen har att säga.

Fast om dom ser en så frustar och gnäggar dom bara som vanligt och låtsas som dom inte förstår varför man ligger där och lurar.

Tolv på natten, jag undrar vad hästar pratar om så dags. Rafael suckar nog och tittar snett på Chili som snarkar så att det knakar i väggarna.

-Tänk om man fick sova. Om inte den här väggen var emellan så skulle jag ge dig en ordentlig knuff så att du blev tyst.

Marcato är ute och går i stallgången. Han är ju så bra på att komma loss. Det finns en massa godsaker liggande i gången efter kvällsfodringen.

De andra hästarna tittar avundsjukt när han går och plockar bland höstråna.

-Snälla, kan du inte sträcka in några till mig, säger Bard, jag är jämt så hungrig.

-Näru, säger Marcato, dom här behåller jag själv. Så ser han en ännu större hög längre bort och skyndar sig dit.

Big står och skryter som vanligt. -Ni skulle sett mig när jag var tre. Redan en och sjuttio i manken och svart som natten. Vilken skönhet!

De andra hästarna suckar och tittar på varandra.

Så där håller dom på tills det är dags för havren på julaftons morgon. Då tystnar dom plötsligt och återgår till att frusta och gnägga.

Om någon av oss männsikor går förbi när en häst råkar gnägga så tror vi genast att det var menat till oss.

-Hörde du? säger vi. Han gnäggade åt mig, så sött. Så ger vi dem lite extra hö.

Hästarna tittar på varann och blinkar. Dom vet precis hur dom ska linda oss männsikor runt hoven.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards