Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 31 december 2007

Av Ulrika Pernler - 31 december 2007 08:50

Hej! Ungefär femtiofem personer kom på clinicen igår. Det var bra med tanke på att vi är mitt i jul- och nyårsveckan! Tack för att ni kom och hoppas ni tyckte det var roligt.

Hästarna som visades upp märkte att det var något speciellt när de såg alla människor som satt i manegen. Vår unghäst Muskot var med. När han fick se alla sitta där så stannade han upp och stirrade. Kalle fick komma till undsättning och ta honom på släp. -Törs, Kalle så törs jag, tänkte Muskot och så var faran över.

Till våren kommer Muskot att skolas in lite lätt i verksamheten. Han är en klok och välbalanserad häst som ni kommer att gilla.

Idag är det den sista dagen på 2007. Klockan är 08.52 och jag är just hemkommer från stallet. Där  var det full fart som vanligt. Hästarna ville ha sin morgonmat och sedan var de ivriga att få komma ut i hagen och busa med varandra.

Jag tog in Ronaldhino i ridhuset för att longera honom en stund. Han hade en massa energi som behövde få komma ut, och det gjorde den också... Han hoppade och skuttade och sparkade bakut. Han har vilat i två veckor nu för att få tid att smälta allt som han har lärt sig under året.

Man märker att han känner sig pigg och glad i både kropp och själ så imorgon ska jag sitta upp på honom och börja trimma inför vårens tävlingar.

Hästar är duktiga på att tala om hur de mår, bara man är uppmärksam på deras signaler. Om hästen ändrar humör från pigg till trög eller glad till arg så bör man ta sig en funderare på vad som är fel.

Unga hästar som min kommer regelbundet in i tillväxtperioder. De kan bli ömma i kroppen, trötta och tröga. Då måste man ge dem tid att komma igen genom att ge dem vila eller åtminstone genom att rida kravlöst till exempel med skogspromenader. Annars kommer hästen i framtiden uppleva arbete som både jobbigt och trist.

Att hästar känner av hårfällning och andra omställningar är också välkänt. Höst och vår kommer ofta nedgångar i konditionen på grund av de hormonella omställningar som sker i kroppen då. Har man haft sin häst ett tag så vet man nästan exakt när det är dags. Det märks på både humör och arbetslust.

Tyvärr kommer dessa perioder mitt i tävlingssäsongerna och jag måste säga att det är dålig planering av oss människor.

Man kan hjälpa hästen igenom det jobbiga genom att ge olika tillskott av vitaminer, hålla dem varma i kroppen, ge massage och rida på rätt sätt.

Hästens allmäntillstånd påverkar prestationen. Vi ryttare kan inte förvänta oss att hästarna alltid ska kunna prestera på samma nivå. Det kan inte vi heller...

Nu är i alla fall Ronaldhino redo att börja jobba igen det visade han tydligt i morse.

Jag hoppas ni får en trevlig nyårsafton! I morgon är det 2008!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards