Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 1 december 2008

Av Ulrika Pernler - 1 december 2008 14:14

Hej! I lördags var det en vuxen elev som ramlade av oturligt på hopplektionen och landade rakt på en bom. Tre revben gick av. Oj, vad ont det måste ha gjort. Själv har jag bara brutit ett revben vilket fick till följd att jag gick runt som Pomperipossa och väste åt alla att de under inga omständigheter fick skratta eller göra något roligt så jag själv måste skratta.

 

Naturligtvis var det precis vad folk gjorde när de fick se mig komma dubbelvikt i korridoren hasandes och väsandes. Varje gång någon sa något kul var jag tvungen att hålla med båda armarna runt bröstkorgen och vika mig ännu mer dubbel. Fy skäms alla som skojades då, det har jag inte förlåtit än!

 

Jag skulle vilja ta tillfället i akt att göra er uppmärksamma på att det faktiskt är en stor hjälp att ha säkerhetsväst på sig vid hoppning. Idag har de flesta junioreleverna väst när de rider. Det är värre ställt med de vuxna. Man kan kanske dra paralleller med användandet av cykelhjälm. Alla vet hur viktigt det är men få statuerar exempel.

 

När man rider ramlar man av! Förr eller senare. Det är få gånger som hästen är den skyldiga. Oftast är det vi människor som får balansproblem inte riktigt har insikt eller inte hinner reagera i tid. Säkerhetsvästen är en bra investering just inför hoppning och uteridning. Jag brukar säga att så länge man bara landar på den platta ridhusbottnen brukar man klara sig med att bli mörbultad. Men landar man på en bom eller en sten så gör man sig illa. Säkerhetsvästen ger både stötdämpning och jämnar ut trycket om man landar på något.

 

Så vuxenelever, varför inte ge er själva en säkerhetsväst i julklapp? Det finns jättesmidiga västar nu för tiden som verkligen formar sig efter kroppen. De kostar lite mer men är också lite bättre.

 

Kom ihåg också att ni kan hjälpa oss instruktörer att undvika avåkningar genom att verkligen lyssna, fråga och säga till om man blir osäker. En sak som jag tycker är viktigt är att eleverna kommer en i taget hela tiden så man hinner hjälpa och kommentera varje elev innan nästa ekipage kommer på hindret.  Som instruktör har man tränade ögon och kan se i god tid vilken hjälp elev och häst behöver för att ta sig över hindret på bästa sätt. Det är också viktigt att lyssna på det instruktören säger efter språnget så man kan rätta sig till nästa språng.

 

Glädjande nog är det få som ramlar av vid ridning på ridskola och mycket sällan man gör illa sig. Ridning på ridskola räknas som säkert utövande av sport. Däremot får man ändå inte glömma bort att man kan göra sig illa.

 

Färdigpredikat!

 

Jag fick ett mail från en kusin som blivit förfärad över en rosa häst:

 

"Den här nyfödda ponnyn ser verkligen levande ut när den kryper. Den kan också nynna My Little Pony-sången och säga elva olika fraser på svenska. Krypfunktionen aktiveras på ponnyns rygg. Välj mellan två olika ponnyer: Pinkie Pie och Scootaloo".
 
Nåja, visst har vi väl sett en eller annan ponny krypa över åren. Mestadels ut ur hagar. Gräset är som bekant alltid grönare på andra sidan. Och att "tala med hästar" har ju varit ett populärt "yrke" de senaste 10 åren. Och visst finns det väl en o annan som har blivit rik på det. Men den här leksakstillverkaren har nog tagit det hela lite väl bokstavligt? Eller vad tror du?

 

Jo jag tror att den där rosa hästen är väldigt underlig. Fast kanske är det ändå roligare att leka med en rosa, krypande och talande ponny än med kottar och pinnar vilket var fallet när vi vuxna var små. Tänk på det ni barn!

 

Dagens julvisa är en riktig klassiker från 1974 med Slade. Jag måste säga att sångaren har en avundsvärd frisyr och gott om hår i ansiktet. Lite varulvsvarning…

 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards