Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 10 december 2008

Av Ulrika Pernler - 10 december 2008 14:21

Hej! Idag vill jag börja med att lägga in en kommentar som jag fått angående gårdagens inlägg. Vi är många i grepklubben!



Urkul blogg 081209!


Men stålhättor är inte alltid till hjälp, ibland kan den maximala oturen infinna sig!


Jag hade en kollega från utbildningen, som efter examen for hem till mörkaste Småland för att ta över en stor mjölkkogård tillsammans med sin syster. Hon hanterade dagligen högaffeln iförda sina stålhättade stövlar. En dag bar det sig inte bättre än att hon spetsade sig själv rejält i foten. Vilken tur att hon hade stålhättor tänker ni då! Men hon spetsade sig strax bakom stålet på hättan, och inte nog med det, högaffelns ena "pinne" satt fastkilad mot stålhättan, det gick inte att dra ut högaffeln.


Ambulans tillkallades, och de kunde inte ta in henne i ambulansen, eftersom högaffelns långa skaft var ivägen. Det var lite ohanterbart på båren... Brandkåren tillkallades, som sågade av skaftet, och min kollega äntligen kunde tas in i ambulansen och fick senare hjälp på sjukhuset att avlägsna högaffeln och en antibiotika kur. Hon är idag helt återställd och kan skratta åt eländet!



Trots denna händelse, kan det rekommenderas att använda stövlar med stålhättor vid lagårds- och stallarbete!!!

av MN den 10 december 2008 kl 08:28

Idag hade vi jultema på Uffe-träningen. Therese, Karro och Malin hade alla röda tröjor på sig. Gabbi hade röda byxor. Själv fick jag jobba så hårt att jag blev illröd i ansiktet. Min röda färg var mycket djupare än färgen på något av klädesplaggen. Som pricken över i så började jag efter en särskilt jobbig övning att höra bjällerklang.

 

-          Hör ni julmusik? Frågade jag de andra. De tittade konstigt tillbaka. Då förstod jag att ringandet i öronen bara var mitt eget.

 

Tänk så stämningsfullt det kan bli på en vanlig ridlektion. Jag skrittade en liten stund och ljudet av bjällror avtog något. Även svimningskänslorna lade sig men den röda färgen hade kommit för att stanna.

 

Kan man svimma till häst? Jodå, det går utmärkt. Fråga Sara Husén, hon har provat. Sara red en gång i tiden lektion för Gabbi. Hon skulle träna lite extra inför en dressyrtävling med Calippo.

 

Sara var överambitiös och Gabbi var hård. Den gången var det Gabbi och inte Sara som var ”major”! Kombinationen ledde till att Sara rätt som det var kände hur blodet försvann från hjärnan. Därefter svimmade hon helt enkelt. Hon satt kvar i ett töcken längs kortsidan men sedan rasade hon rakt ner i spånet som en säck potatis i nedförsbacke.

 

Plums! Gabbi fattade ingenting. Sara kvicknade snart till och satte sig upp. Efter den dagen kunde man ibland se Sara vända in på medellinjen efter en särskilt jobbig övning. Så böjde hon ner huvudet en stund innan hon red vidare. Man lär så länge man lever.

 

Hästar kan också svimma. Jag hade en häst som kunde hamna i så djup avslappning att han ”svimmade”. Som tur var hände det aldrig då jag red utan bara när han stod i boxen och tänkte på något särskilt trevligt som en påse morötter eller en hage full av gräs.

 

Man kunde se hur hans huvud sjönk längre och längre ner. Så plötsligt vek sig benen och han föll pladask ner i halmen och försvann bakom boxväggarna.

 

Sekunden efter brukade han kasta sig upp igen och se sig oroligt omkring.

-          Var det någon som såg?

 

Han såg rätt så kul ut så ibland la vi oss i bakhåll och väntade på att få se honom ”svimma”. Veterinären hade förstås förklarat för mig att det var ett helt ofarligt fenomen!

 

Apropå svimningar så tog vi på vårt senaste instruktörsmöte upp ämnet sadelgjordar. Några av instruktörerna hade nämligen uppmärksammat att det händer att eleverna drar åt sadelgjordarna alldeles för hårt.

 

Våra sadelgjordar har ju resår för att behålla rörlighet runt hästens mage. Sadelgjordar med resår är något mer följsamma och därmed bekvämare för hästen att arbeta i. En nackdel är dock att det faktiskt går att dra åt gjorden för hårt genom att resåren ger efter rätt så långt ju mer man drar.

 

Så jag skulle vilja skicka ut en uppmaning till er elever att dra sadelgjordarna försiktigt. Dels så ska man alltid dra gjorden i omgångar. Börja med att spänna löst. Dra åt lite en gång till innan du sitter upp. Tänk på att man alltid ska kunna få in en hand mellan hästens mage och sadelgjorden. Efter framridningen kan man kolla sadelgjorden en sista gång utifall hästen har slappnat av och man kan dra ett hål till. Men det är inte säkert att man måste dra åt mera.

 

Det är väldigt besvärlig för hästen att gå med sadelgjorden för hårt åtdragen! Det är obehagligt, hämmar rörelseförmågan och kan i värsta fall leda till svimning. (Jag skojar inte!)

 

Jag har träffat på många fall av för hårt åtdragen sadelgjord på lektion. Vi har i första anblicken misstänkt kolik, hälta och feber. Så fort hästen fått rum att andas ordentligt igen så har symptomen försvunnit på en sekund.

 

Ett annat sadelgjordsfenomen vill jag tillskriva mina kära dressyrtanter. Det är en liten grej som jag tycker är ganska skojig. Mina ”tanter” är väldigt noga med att det ska bli rätt med utrustningen (guldstjärna för det) och de är också duktiga på att fråga.

 

Men det här med hålen på sadelgjordsstropparna under sadelkåpan tycker de är ett gissel. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra kommentaren:

- Men han hade ju hål nummer tre förra veckan!

Och jag vet inte hur många gånger jag svarat att det finns olika långa sadelgjordar, att vi tvättar gjordarna och hästen har fått en annan, att det finns stroppar även på den andra sidan av sadeln och att gjorden kanske spänts upp eller ner på den sidan sedan förra veckan.

 

Heder åt dressyrgrupperna, ni kan rida öppna, sluta och bakdelsvändning, men det här med gjordarna är svårt att få in. Men nu kan ni klippa ur denna lilla text och ha i jackfickan. Ta fram och läs på! Kan hända är det flera som känner igen sig fast de inte rider på någon av mina dressyrgrupper. Ni kan i så fall också klippa ut den lilla delen av texten.

 

Var så goda och svimma lugnt!


Dagens julvisa med tanke på att lucia är i antågande:

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards