Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 22 december 2008

Av Ulrika Pernler - 22 december 2008 21:17

Idag var dagen jag var glad att jag följde mina egna råd!

 

Dan före dan före doppar dagen och 1 minusgrad ute och solen lyser. Den perfekta dagen för en skrittur i skogen med andra ord. Åker ut till stallet och träffar där på en annan uppstallare som tänkt precis som jag. Sagt och gjort, på med varma kläder, ländtäcken på hästarna och ut i skogen begav vi oss. Candy fick agera den världsvana och trygga (?, ni som känner henne förstår…) och gick således först genom både lera och vatten, dock först efter viss övertalning på vissa ställen. Efter 40 min i det härliga vädret började vi närma oss UPK igen, bara upp för backen och ned igen så skulle vi vara hemma!


     Vi satt där i godan ro och pratade om vilken skön ridtur det varit och så fint hästarna skött sig. Då hände det såklart! Den andra hästen uppfattade någon form av spöke eller tiger i skogen och innan vi vet ordet av ligger ryttaren på marken med smärtor i foten, hästen är lös och Candy dansar mer på två ben än fyra…


Den andra hästen sprang till skogs och själv höll jag i mig för glatta livet. Tillslut lyckas jag i alla fall hoppa av i farten, men att försöka närma sig min ridkompis var ingen idé, människor skall INTE ligga på marken resonerade Candy. Det var bara att ta fram mobiltelefonen och ringa stallet och berätta vad som hänt och vart vi befann oss.


     Efter bara någon minut kommer Karro gående för att fånga den lösa hästen och Kennet kommer med traktor för att skjutsa hem ryttaren. Själv tog jag en annan väg hem gående bredvid Candy och var så glad för att jag denna dag hade följt mitt eget råd – ALLTID minst två (gärna tre) om man skall rida ut, ALLTID berätta för någon vart man rider och när man beräknas komma tillbaka, gärna mobiltelefon med sig och reflexer på hästen och sig själv (även om det är ljust när man rider ut så mörknar det fort och det kan ta några timmar att hitta hästen om olyckan är framme)!


     Som tur var gick allt bra den här gången, hästarna står i stallet utan några men och min ridkompis har en något större fot och går nu runt på tå eftersom det var hälen som tog mest stryk (hon hävdar dock själv att det är bra träning inför de höga klackarna på skorna till nyårsfesten!). Så tänk på detta ALLA nu när julaftonsritten närmar sig.

 

     GOD JUL & GOTT NYTT ÅR // Sara H

Av Ulrika Pernler - 22 december 2008 12:29

Hej! Idag är det dan före dan före dopparedan! Fast vi har redan börjat fira. I min familj innebär dagarna före och kring jul nämligen att fasligt firande dag ut och dag in. Jag måste få säga att i min famillj har vi varit väldigt dåliga på att fördela högtidsdagarna över året!


Igår fyllde storebror Stefan år. Det är ganska lätt att köpa present åt honom eftersom han sedan barnsben älskat gröna gelékulor. Så varje år får han ett berg med gröna gelékulor som förmodligen räcker framåt vårkanten fast då kan de inte vara speciellt goda längre.


Jag är förundrad över att de ens finns att köpa längre för jag har aldrig träffat någon annan som tycker att de är goda...


Jag skulle förstås kunna tänka mig att han har slutat gilla de där gelékulorna för länge sedan men att han tar emot dem med ett leende för att inte göra släkten ledsen.


Det skulle kunna var så. Jag har nämligen ett annat exempel på sådana företeelser. Björn fick nämligen flera år i rad randiga kalsonger från Polarn och Pyret av sin mamma (De finns i vuxenstorlek och är av väldigt fin kvalitet!). Så ett år råkade han vädra någonting om de  där kalsongerna här hemma på sin födelsedags mogon. Barnen hörde förstås! Det gör barn alltid.


När hans mamma anlände till partajet några timmar senare så frågade Rasmus:

-Farmor, vad är det i det där paketet.

- Det talar jag inte om , sa farmor.

- Bara det inte är såna där kalsonger, sa Rasmus, pappa HATAR dom!


Det var naturligtvis kalsonger i paketet... Det var också det sista året Björn fick sådana av sin mamma. Föresten kanske han inte vill att jag skriver något om det här på bloggen...


Tillbaka till festirandet runt jul. Igår var det julshow hela dagen lång. Samling på morgonen för generalrepetitioner och lotterifixning och annat. Så showen i all sin glans och därefter det inte lika roliga undanplockandet och letandet efter all sin rekvisita.


I morgon fyller Max år. Han hade den äran att anlända endast fyrtio minuter innan julafton. På grund av det så missade jag det året bingolottos uppesittarkväll. Förmiodligen var det också året då jag skulle ha vunnit superchansen.


Nåja, släkten kommer i alla fall och vi firar och äter än en gång tårta och öppnar paket och frågar varandra vad vi har hittat på sedan vi sågs i förrgår.


På julaftonen fyller min ridande svägerska Anette år. Hon kan ju inte rå för sina föräldrars dåliga planering utan måste naturligtvis få fira att hon är född.


Så blir det julfirande, Naturligtvis så träffas vi i familjen. Fast den här gången äter vi julmat, men vi öppnar paket och frågar varandra plikttroget vad vi har hittat på sedan igår och i morse.


På julaftonskväll kommer vi hem till ett hus fyllt med födelsedagsgirlanger och ballonger. I kylen står en halväten prinsesstårta kvar. Ingen är längre sugen på att äta tårta eller ens öppna paket för den delen.


För att inte vakna upp itill verkligheten för bryskt så brukar familjen ändå träffas och äta lite mat på annandagen!


Det här är i och för sig kanske inget som ni är intresserade av att läsa men då är det ju bara att hoppa över bloggen idag och se om det står något mer intressant i morgon!


Här nedan en liten repris på ett kärt inslag:

Send your own ElfYourself eCards

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards